کاهش مواد فرار در سالن چاپ

کاهش مواد فرار در سالن چاپ

در مورد کاهش مواد آلی فرار در سالن چاپ همواره یک سوال همیشگی وجود دارد :

آیا مواد آلی فرار می توانند در محل چاپخانه های افست باعث نگرانی شوند ؟
ابتدا ضرورت دارد که ساختمان مرکب های افست را مورد برسی قرار دهیم . بیشتر مرکب های افست دارای مواد روغنی معدنی حاصل از تقطیر مواد نفتی هستند ، که نقطه ی جوش آن ها به اندازه کافی بالا است که جزو مواد فرار شیمیایی به حساب نمی آیند . این مسأله در توصیه های مرتبط با حفاظت محیط زیست تعریف نشده است . معنی VOC یا مواد آلی فرار عبارت است از یک مایع آلی که فشار بخار آن در دمای 20 درجه سانتی گراد برابر با 01/0 کیلو پاسکال باشد .
فشار اتمسفر در شرایط معمولی بسیار بالاتر از این رقم  بوده و رقم 01/0 قابل اغماض است . این وضعیت نسبت به مواد شوینده ای که به طور معمول جهت شست و شوی ماشین چاپ به کار می رود ، فرق اساسی دارد .
کنترل منظم :
سیستم های ورودی که در آن ها فعالیت ماشین های چاپ افست را کنترل می کنند به مراتب بهتر از ماشین های چاپ فلکسو و گراور هستند . فقط شرکت هایی که سالیانه حدود 25 تن حلال فرار مصرف می کنند (برای شست و شو یا مواد افزودنی به آب چاپ افست) تحت کنترل منظم قرار میگیرند ، در حالی که برای چاپگر های فلکسوو گراور سالیانه فقط پنج تن مصرف می شود . این بدین معنی است که در حال حاضر برای بیشتر چاپکارهای افست مورد نگران کننده ای  برای کنترل قانونی وجود ندارد . با این وجود میزان کنترل می تواند عوض شود . بسیاری از مدیران چاپخانه ها ممکن است که بخواهند میزان مصرف حلال را در محیط چاپخانه کمتر کنند تا فضای چاپخانه از نظر زیست محیطی اصلاح شود . گزینه های ممکن همگی در جهت کم کردن میزان حلال های فرار مصرفی هستند. یکی از این گزینه ها کاربرد شوینده ای است که پایه روغنی گیاهی دارد که برای شست و شوی ماشین چاپ به کار می رود ولی موارد دیگر همچنان باقی می مانند.
قابلیت امتزاج با آب :
یکی از گام هایی که باید برداشته شود در جهت مواد شوینده ی ماشین های چاپ افست است و در مورد  کاربرد موادی که قابل امتزاج با آب هستند . این مواد میتوانند در حفاظت محیط زیست کمک مؤثری باشند . این مواد دارای 98درصد حلالی هستند که به کمک امولسیون کننده ها ، قابلیت امتزاج  با آب را پیدا می کنند . هنگام مصرف ، این مواد با آب مخلوط می شوند و میزان اثر حلال فرار به اندازه ی آب مخلوط شده کم می شود . در عمل این محصولات در اولویت توجه و علاقه قرار دارند ، زیرا که آنها هرگونه مواد قابل حل در آب و حلالی را که روی لاستیک  و نورد ها باقی بمانند ، یک جا شسته و از بین می برند . علاوه بر این ، منافع زیست محیطی موجب شده که مواد شوینده ی  پایه آب معرفی و توسعه پیدا کند . در نتیجه افزایش مصرف شوینده ها و پاک کننده های امولسیونی پایه آب زیاد مطرح می شوند . این مواد ترکیبی از حلال ها ، امولسیون کننده ها و پاک کننده ها هستند که با آب کاملا مخلوط شده و املسیونی شده که موجب کاهش میزان مواد آلی فرار می گردند . آن ها شامل مخلوط پایدار شده ی  هیدروکربن ها و آب هستند ، که از نظر مشخصات ، خاصیت حلال های قابل امتزاج با آب را دارند و مصرف کننده در کنار ماشین چاپ ، آن ها را با آب مخلوط می کند . در حال حاضر مواد حلال فرار هنوز وجود دارند ولی نسبت آن ها کم شده است . محصولات پایه آب مناسب ترین شوینده جهت شست و شوی لاستیک در ماشین های چاپ ورقی ، ماشین های چاپ رول تجاری و ماشین های چاپ روز نامه هستند .
مشکل در ماشین های چاپ رول فقط در فاصله ی زمانی توقف ماشین چاپ برای جا به جایی رول کاغذ است که شوینده ی پایه آب امولسیونی ممکن است جایگزین خوبی نباشند .
مرحله بعدی حذف هیدروکربن های آروماتیک (بودار) ، حلال های کلره یا هالوژنه و اتر های گلیکولی است که به نظر می رسد زیاد مورد پسند و خوشایند نیست . در نتیجه ، محصولات دیگری عرضه شد . این محصولات بر اساس حلال های هیدروکربنی آلیفاتیک با مخلوط پاک کننده ها و مواد شکننده کشش سطحی جهت جبران پاک کنندگی کم آلیفاتیک ها به جای آروماتیک به کار می روند ، با این وجود هنوز این شوینده ها دارای مقداری مواد فرار آلیفاتیک هیدروکربنی هستند .

هیدرو کربن های غیر فرار  :

حلال های هیدرو کربن که به صورت سنتی سال ها است در چاپخانه ها به طئ=ور مداوم مصرف می شوند در طول سال ها توسعه ی بسیاری پیدا کرده اند . امروزه تصفیه کننده ها و مخلوط های هیدروکربن ها جهت تولید حلال های مورد مصرف چاپخانه ها (که به اندازه ی شوینده های پایه گیاهی سالم هستند و آلودکنندگی کمی دارند) به وجود آمده اند. بنابراین امکان فرمولاسیون هیدروکربن های شوینده برای مصرف در سالن چاپ به وجود آمده است . این مواد دارای مواد آلی فرار کمتر (یا در حد صفر) بوده و قابلیت تجزیه ی بیولوژیکی دارند.

حلال های هیدروکربن سال های متمادی مصرف می شوند و سوء اثرات آن ها بر سلامتی ب شکل وسیعی مورد بررسی قرار گرفته است ، به دلیل همین برسی ها است که ما در مورد صدمات بنزن و هگزان نرمال آگاهی داریم .

همچنین به دلیل مصرف طولانی این هیدروکربن ها و مطالعات انجام گرفته اثرات هیدروکربن ها بر سلامتی به خوبی فهمیده شده اند . بنابراین انتخاب آن ها از نظر صدمه بر سلامتی کاملا شناخته شده و قابل کنترل هستند و تا زمانی که در مصرف آن ها اثرات سوء دیده نشده است مشکلی برای مصرف وجود ندارد . به خاطر این که روغن های معدنی غیر فرار بوده و دیر خشک می شوند ، دلیلی برای حدف از کحیط چاپخانه وجود ندارد  . بنابراین تغییرات بزرگی برای جایگزینی آن ها به وسیله ی شوینده های پایه گیاهی (VCAs) نیاز نیست . هیدرو کربن های  قابل تجزیه ی بیولوژیکی فوری (RBHs) در سطوح لاستیک های مصرفی رایج ، بدون مشکل هستند و از نظر شیمی ، خوردگی هیدروکربن ها به خوبی شناخته شده است . بدین ترتیب آن ها کاملا قابل کنترل هستند .

هیدروکربن های قابل تجزیه ی سریع بیولوژیکی  ممکن است دقیقا همانند هیدروکربن های معمولی کاربرد داشته باشند .

میکروامولسیون ها : میکروامولسیون ها آخرین فناوری در مرکب چاپ هستند که مزایای هر دو حالت امولسیون های متداول و حلال معمولی را دارند . از آنجا که امولسیون های متداول ، شامل مقادیر قابل ملاحظه ای از آب هستند منجر به کمترین مقدار VOC شده و به سهولت پاک شوندگیرا فراهم می سازند . به همین دلیل آن ها می توانند مواد قابل حل در حلال و آب را برطرف و پاک کنند.

بر خلاف امولسیون های متداول ، میکروامولسیون ها روشن و دارای ویسکوزیته ی پایین تر هستند . بنابراین همانند حلال های متداول به نظر می آیند . آن ها همچنین به طور نا محدود پایدار بوده و هرگز  خاصت شان در انبار داری طولانی یا در مجاورت حرارت و گرما تغییر نکرده و از هم جدا نمی شوند . نسل جدید پاک کننده های میکروامولسیونی گران هستند و به پلیت های مثبت آسیب می رسانند  . در مورد محصولات جدید هر دو بحث قیمت و ضرر نداشتن روی اکثریت سطوح وجود دارد ، و به صورت شوینده های چند منظوره ای مطرح هستند که به دلیل داشتن مواد فرار کمتر اثرات شویندگی قابل ملاحظه از محصولات متداول و رایج ، برتر و بهتر هستند .

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱