همه چیز درباره چاپ پارچه

همه چیز درباره چاپ پارچه

چاپ پارچه خوب به عوامل مختلفی مانند نوع دستگاه چاپ پارچه، نوع جوهر چاپ پارچه، جنس و الیاف پارچه و ... بستگی دارد. در اینجا قصد داریم تا ابتدا انواع الیاف پارچه را معرفی کنیم و سپس جوهرهای مناسب برای چاپ پارچه. 

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید پارچه

منسوجات را می توان از بسیاری از مواد پایه تهیه کرد. این مواد از چهار منبع اصلی تهیه می شوند: حیوانات (الیاف پروتئینی: پشم، ابریشم)، گیاهی (الیاف سلولزی: پنبه، کتان، جوت)، مواد معدنی (فلز، آزبست، الیاف شیشه) و الیاف مصنوعی (نایلون، پلی استر، اکریلیک، ویسکوز / ابریشم مصنوعی).
منسوجات حیوانی معمولا از مو، خز، پوست یا ابریشم ساخته می شوند (مانند: کرم های ابریشم). از موی بز یا گوسفند معمولا برای لباس گرم مانند کت، پانچ، پتو و غیره استفاده می شود.

 

کاربرد پنبه در صنعت نساجی

پنبه تا کنون پرکاربردترین ماده برای ایجاد پارچه است. کشورهای اصلی تولید کننده چین، هند و ایالات متحده آمریکا هستند. از جمله محصولات ساخته شده با پنبه عبارتند از:

  • پارچه مخصوص حوله حمام و روپوش
  • جین
  • جوراب
  • لباس زیر
  • اکثر تی شرت ها
  • ملافه های تخت

از پنبه در پارچه های بافته شده نیز استفاده می شود و اغلب با الاستان مخلوط می شود و پارچه هایی با کشش بیشتر یا ویسکوز برای صاف بودن و کاهش قیمت ارائه می دهند. پارچه ای سبک و قابل تنفس به دست می آید در عین حال نازک تر و سبک تر است اما از پنبه مقاوم تر است.

 

پارچه کتان

کتان پارچه ای است که از الیاف گیاه کتان ساخته می شود. این الیاف بسیار سخت گیرانه تولید می شود، بسیار جاذب است و لباس های ساخته شده از پارچه کتانی برای خنکی و طراوت در هوای گرم مورد توجه قرار می گیرند. محصولات ساخته شده از ملحفه: پیش بند، کیف، حوله، دستمال، ملافه تختخواب ، سفره، روکش صندلی و لباس زنانه و مردانه.

 

منسوجات مصنوعی

منسوجات مصنوعی برای تقلید از پارچه های طبیعی از منظر استفاده تولید شده اند، اما اغلب از کیفیت بسیار متفاوتی برخوردارند. الیاف ساخته شده توسط بشر عمدتا مشتقات روغن بنزین هستند. در چاپ منسوجات، بیشترین استفاده از انواع پلی استر و پلی آمید است. نوع جوهر غالب استفاده شده، پراکندگی / تصعید پلی استر است، در حالی که اسید برای پلی آمید استفاده می شود.
بیشتر پارچه های مصنوعی در تولید لباس استفاده می شود. الیاف پلی استر در انواع لباس ها، به تنهایی یا با الیافی مانند پنبه مخلوط می شود. اکریلیک الیافی است که برای تقلید از موی طبیعی، از جمله ترمه استفاده می شود. پلی آمید (که اغلب با نام تجاری آن نایلون خوانده می شود) فیبر قوی تری نسبت به پلی استر است و برای تقلید ابریشم استفاده می شود. الیاف ضخیم پلی آمید در کفش ها، کیف های ورزشی، طناب، لباس های بیرونی و پرچم ها استفاده می شود. ویسکوز یک الیاف نیمه مصنوعی ساخته شده از خمیر چوب است که می تواند ظاهر و احساس ابریشم ، پشم ، پنبه و پارچه را تقلید کند. یک نام تجاری به عنوان مثال Lycra یک محصول پلی اورتان است که می تواند برای لباس های تنگ استفاده شود. از این لباس برای تهیه لباس های زیر و مایو استفاده می شود. الفین الیافی است که در لباس هایی مانند آستر و لباس گرم استفاده می شود. الفین ها آبگریز هستند و به آن ها اجازه می دهند تا سریع خشک شوند.
منسوجات دارای کاربردهای مختلفی هستند که متداول ترین آن ها برای لباس و لوازمی مانند کیف و سبد است. در خانه، آن ها در فرش، مبلمان، پرده پنجره، حوله، رو میزی ، تخت و سایر سطوح صاف استفاده می شود. در محیط کار، از آن ها در فرآیندهای صنعتی و علمی مانند فیلتر استفاده می شود.

 

انواع جوهر یا مرکب برای چاپ پارچه 

به طور معمول، انواع مرکب چاپ متناسب با نوع رسانه خاصی تولید شده اند. فرمولاسیون ها برای بدست آوردن بهترین خصوصیات و کیفیت ها طراحی شده اند. اغلب، محدودیت های مکانیکی برخی از کیفیت ها را به خطر می اندازد. این امر حتی برای جوهرهای جوهر افشان دستگاه چاپ پارچه دیجیتال، جایی که دما، سرعت پاشش، اندازه نازل و سایر محدودیت های فیزیکی با تغییر در ویسکوزیته، کشش سطحی و ترکیبات شیمیایی جبران می شود، بیشتر است. منطقا، تبدیل از سیستم های سنتی به گزینه های دیجیتال در همان زمینه های شیمی ادامه داشت. با این حال در همه موارد، جستجوی یک نوع جوهر یا مرکب چاپ برای همه بسترها نقطه نظر بسیاری از افراد بوده است.

رنگدانه جوهر رنگی یا جوهر رنگدانه بیشتر یک محلول با پایه آب است که دارای ذرات رنگی نامحلول است که با استفاده از چسب به یک لایه می چسبد. از آنجا که یک ذره رنگدانه خود قابلیت اتصال ندارد، برای "چسباندن" رنگ ها به منسوجات به یک ماده میانی نیاز است. دو روش اصلی عبارتند از: قرار دادن یک چسب بر روی منسوجات قبل یا بعد از چاپ یا قرار دادن یک چسب در مواد شیمیایی جوهر. همچنین ترکیبی از هر دو روش به عنوان تلاشی بهینه برای داشتن بهترین تثبیت فیبر امکان پذیر است.
بعلاوه، ذرات رنگدانه نسبتا بزرگ، تمایل به گرفتگی در هد ها و نازل ها دارند. سنگ زنی رنگدانه ها به ذرات کوچکتر باعث کاهش قدرت رنگ می شود و در نتیجه به حجم جوهر بیشتری احتیاج دارد که به نوبه خود منجر به کاهش سرعت و افزایش قیمت هر متر مربع می شود. طغیان اخیر محبوبیت عمدتا به دلیل در دسترس بودن فناوری جدید چاپ چاپ که جوهر را از طریق یک سیستم چرخش مجدد حرکت می دهد، تحت فشار قرار گرفت و اجازه می دهد از رنگدانه های بزرگ تر در فرمولاسیون هایی که دارای یک چسب نیز هستند، استفاده شود. با این حال، بیشترین نگرانی از کیفیت مورد نیاز همچنان باقی مانده است.

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱