نگاهی به دو تکنولوژی چاپ سابلیمیشن و چاپ UV

نگاهی به دو تکنولوژی چاپ سابلیمیشن و چاپ UV

پس از اولین رونمایی ها از کامپیوترهای شخصی، ما وارد عرصه ی دیجیتال شدیم. تکنولوژی پس از آن به یکی از وجوه زندگی ما تبدیل شد و این پدیده هیچ تفاوتی با رونمایی از صنعت چاپ دیجیتال نداشت. فناوری چاپ دیجیتال نوآوری های جدیدی در سطوح چاپ شونده و بهتر بودن کیفیت چاپ ارائه می کند.

 

چاپ سابلیمیشن چیست؟

روش های مختلفی برای تزئین محصولات پلاستیکی استفاده می شود که یکی از محبوب ترین فرایندهای دستگاه سابلیمیشن است. در حالی که اکثر افراد تصعید رنگ را فقط با منسوجات و پوشاک مرتبط می دانند، این تنها مورد نیست! زیرا این فرایند همچنین می تواند برای سطوح چاپ شونده‌ی مختلف استفاده شود. 

سابلیمیشن چیست؟ تصعید به عنوان "انتقال ماده از حالت جامد به گاز در حالی که مرحله مایع را دور می‌زند" تعریف می شود. در مورد چاپ تصعید رنگ بر روی لایه های سخت، جوهر بر روی یک محیط کوتینگ دار چاپ می شوند که اغلب "کاغذ ترنسفر" است، اما همچنین می تواند "فیلم ترنسفر" باشد. این رنگهای محلول در آب پس از چاپ ، با تبخیر شدن محلول آب خشک شده و جامد می شوند. گرما (به طور معمول ۴۰۰ درجه فارنهایت) ، فشار و زمان این رنگ های جامد را به گاز تبدیل می کند که پس از آزاد شدن از کاغذ یا فیلم انتقال ، به پوشش پلاستیکی یا پلی استر نفوذ می کند. فرآیند تصعید علاوه بر رنگ آمیزی بستر پلاستیکی یا سفت و سخت ، رنگ های کسل کننده ای را که در ابتدا روی کاغذ انتقال چاپ شده بودند ، به رنگ های فوق العاده جذاب تبدیل می کند.


انتخاب دستگاه پرس

محصول نهایی و حجم، نوع پرس حرارتی را که باید خریداری شود را تعیین می کند. اگر چاپ روی سطح صاف باشد ، پرس flatbed ایده آل است. flatbed ها می توانند با سایز کوچک (16 × 20 ″) یا پرس‌های با سایز بزرگ باشند که می توانند صفحه های 4 × 8 را در خود جای دهند.
در صورت تصعید از اشیا سه بعدی ، به پرس 3D oven نیاز است. که سایز آن می تواند در حجم رومیزی تا به اندازه‌ی یک اتاق باشد. تصاویر به جای چاپ روی کاغذ ترنسفر ، روی فیلم چاپ می شوند ، که می تواند در اطراف لبه های سطح چاپ شونده مطابقت داشته باشد.

 

فاکتورهای دیگر چاپ سابلیمیشن

کاربردهای چاپ سابلیمیشن بی انتها هستند. نکته مهمی که کاربران باید بخاطر بسپارند این است که تصعید رنگ در دستگاه پرس انجام می شود نه در چاپگر. با این حال ، یک چاپگر با کیفیت بالا با نرم افزار RIP ممتاز برای تولید چاپ های با کیفیت با رنگ دقیق لازم است. قطرات جوهر سابلیمیشن بسیار کوچک هستند. یکی از همکاران آن را به بهترین شکل توصیف کرد و گفت: "بزرگترین قطره جوهر سابلیمیشن کوچکتر از کوچکترین قطره جوهر اکو سالونت است." معنی آن اساسا کوچک بودن این قطرات جوهر است و هنگام پرتاب از نازل های چاپ پیزو به کنترل مناسب نیاز دارند. بدون کنترل ، دستیابی به خطوط ریز و جزئیات امکان پذیر نیست.
تصعید رنگ به پلی استر یا پلاستیک برای نفوذ جوهرها به سطح نیاز دارد. مکان های نفوذ باید توانایی تحمل گرما ۴۰۰ درجه فارنهایت، فشار و زمان (که بسته به اندازه و نوع جسم می تواند از ۶۰ ثانیه تا دقیقه باشد).


چگونه چاپ UV با سایر متودهای چاپ متفاوت است؟

دستگاه چاپ UV (اشعه ماورا بنفش) از بسیاری جهات با تصعید رنگ یا روشهای معمول چاپ متفاوت است. در حالی که هنوز جوهر روی کاغذ است ، جوهر طی فرآیندی کاملاً متفاوت عمل می کند و در نهایت "کاغذ" فقط کاغذ نیست. جوهرهای UV به جای داشتن حلال هایی در جوهر که در هوا تبخیر شده و در کاغذ جذب می شوند ، از طریق دستگاه های آغشته کننده نور در جوهر خشک می شوند و توسط لامپ های UV جامد می شوند. وقتی جوهرها در معرض انرژی UV قرار می گیرند، از مایع یا خمیر به ماده جامد تبدیل می شوند. بنابراین ، جوهرهای قابل تغییر با اشعه ماورا بنفش پس از قرار گرفتن در معرض طول موج های اشعه ماورا بنفش به شکل اصلی خود در می‌ آیند.
این فرایند پخت به دلایل زیادی سودمند است. یکی از بزرگترین مزایای چاپ UV این است که باعث کاهش انتشار ترکیبات آلی فرار در محیط می شود ، زیرا حلالها مانند جوهرهای معمولی تبخیر نمی شوند. مزیت دیگر چاپ UV این است که جوهرها می توانند روی پلاستیک و سایر لایه های غیر متخلخل خوب شوند. فرایند UV امکان چاپ تقریباً روی هر چیزی را فراهم می کند. اساساً، اگر سطح چاپ شونده یا محصول بتواند از چاپگر عبور کند ، می تواند چاپ شود.
اما چسبندگی هنوز هم می تواند در چاپ UV مشکل ساز شود. درک این نکته مهم است که اگرچه چاپگرهای UV می توانند تقریبا روی همه چیز چاپ کنند ، اما ممکن است همچنان مشکلات چسبندگی یا ماندگاری وجود داشته باشد که باید برطرف شوند.

 

چالش هایی که در چاپ UV با آن طرف هستیم

چاپگرهای ماورا بنفش می توانند روی انواع مختلفی از سطوح غیر معمول از روکش های چوبی و شیشه و ورق های فلزی گرفته تا پارچه ها و پلاستیک ها در هر شکل و اندازه چاپ کنند. از آنجا که جوهرهای ماورا بنفش در معرض انرژی اشعه ماورا بنفش به سرعت خشک می‌شوند ، دیگر فرصتی برای خیساندن آنها در محیط وجود ندارد.
چاپ موفقیت آمیز با جوهرهای ماورا بنفش به این بستگی دارد که بتوانید جوهرها را در معرض انرژی کافی برای به عمل آمدن قرار دهید بدون این که بستر خیلی شکننده شود و در عین حال سطح قابل قبولی از چسبندگی به لایه نیز تضمین شود. این می تواند بسیار دشوار باشد ، زیرا هر نوع بستر دارای کشش های سطحی یا سطح داین (dyne) متفاوت است.
سطح داین یا کشش سطحی در چاپ خاصیت جوهر UV است که نیروهای مولکولی نامتعادل را در سطح یا نزدیک آن تشکیل می دهد. اگر این بالاتر از انرژی سطح ماده باشد ، مایع بیشتر از اینکه پخش شود ، تمایل به تشکیل قطرات دارد. مواد پلاستیکی بر اساس ترکیب و نحوه تشکیل می توانند انرژی های سطحی بسیار متفاوتی داشته باشند. کشش سطحی معمولا در واحدهای انرژی موسوم به dynes / cm اندازه گیری می شود.
اگر سطح جوهر کمتر از انرژی سطح ماده باشد ، جوهر در تمام سطح آن به صورت یک لایه یکنواخت و مرطوب پخش می شود. اگر سطح داین جوهر برابر یا بالاتر از سطح ماده داین باشد، جوهر منسجم می شود و تمایل دارد در حالت قطره باقی بماند ، بنابراین چسبندگی بهتر به پلاستیک ها امکان پذیر می شود.
بنابراین، چگونه سطح داین پلاستیک های خام یا محصولات پلاستیکی از قبل تشکیل شده را کنترل کنیم؟ توسعه مروج‌های چسبندگی باعث افزایش چشمگیر چسبندگی جوهر UV به محصولات پلاستیکی شده است. مروج‌های چسبندگی ، که بعضاً به عنوان عوامل اتصال نامیده می شوند، مواد دو عملکردی هستند که مقاومت چسب بین پوشش و بستر را افزایش می دهند. بر خلاف سیستم های آغازگر ، مروج‌های چسبندگی معمولاً در ضخامت های نازک تر اعمال می شوند. اثر بخشی یک مروج‌های چسبندگی به هر دو بستر و چسب مورد استفاده بستگی دارد. پیش تصفیه های سطحی ، مانند تمیز کردن حلال یا اچ مکانیکی می توانند با مروج‌های چسبندگی به عنوان بخشی از یک روش پیش تصفیه استفاده شوند.
بسیاری از تولیدکنندگان جوهر مروج چسبندگی را برای کمک به روند چاپ تولید کرده اند. پلی پروپیلن (پروموترهای PP) و پلی اتیلن (پروموترهای PE) دو پروموتر چسبندگی هستند که به طور گسترده ای در چاپ UV استفاده می شوند. هر دوی این پروموترها می توانند به ایجاد پیوند شیمیایی با انواع مختلف پلاستیک کمک کنند. این پروموترها در حالی که به طور گسترده ای در صنعت چاپ ماورا UV بنفش مورد استفاده قرار می گیرند ، عوامل موفقیت مختلفی دارند که باید آزمایش شوند.
با استفاده از فرآیند چاپ UV، دو آزمایش مفید برای ارزیابی چسبندگی وجود دارد - یک آزمایش "خراش" سنتی و یک آزمون "cross-hatch". هر یک از این آزمایشات ارزیابی متفاوتی از پیوند بین محصول پلاستیک و مروج‌های چسبندگی و جوهر تراشیده شده با اشعه ماورا بنفش چاپ شده روی جسم یا ماده اولیه را ارائه می دهد.
تست خراش مانند آزمایش سایش سنتی است. یک شی فلزی ، مانند یک پنی به شدت در بالای چاپ UV مالیده می شود. بسته به تعداد پس و قدرت، می توان آن را تجزیه و تحلیل کرد و ن را رتبه بندی کرد. هرچه عملکرد آن در برابر سایش بهتر باشد، نمره با دوام بالاتر است.
آزمون "cross-hatch" پس از خروج مروج‌های چسبندگی و چاپ اشعه ماورا بنفش، دوباره انجام می شود. با استفاده از تیغ، چاقو یا ابزار برش تیز دیگر مانند برش متقاطع مخصوص ، دو برش از طریق چاپ UV به زیر لایه ایجاد می شود و یک علامت "X" با زاویه 30 تا 45 درجه بین زاویه برش ها شکل داده می شود.
یک نوار سخت در مرکز "X" قرار می گیرد و سپس به سرعت برداشته می شود. سپس منطقه مورد بررسی قرار می گیرد تا مشخص شود آیا جوهر UV از بین رفته است. باز هم می توان آن را تجزیه و تحلیل کرد و رتبه بندی به آن داد. هرچه در برابر " cross-hatch " عملکرد بهتری داشته باشد ، نمره با دوام بالاتر است.
در حالی که چسبندگی مسئله رایجی در دستگاه چاپ UV به دلیل وجود از سطوح چاپ شونده است، سطح قابل قبولی باید شناسایی و بر روی محصولات نهایی مورد استفاده کاربر چاپ شود. از آنجا که چاپگرهای ماورا بنفش می توانند تقریبا روی هر چیزی چاپ کنند، اگرچه هنوز هم ممکن است دارای مشکلات چسبندگی یا دوام باشند، برای ارائه دهنده چاپ مهم است که نسخه های آزمایشی کاربر نهایی را نشان دهد تا دوام قابل قبول بر روی محصول را بر اساس دو سوال اندازه گیری کند:

1- چگونه محصول مورد استفاده قرار خواهد گرفت ؟

2- آیا محصول برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می گیرد؟

پاسخ به این سوالات سطح پذیرش را فراهم می کند، که به اطمینان از رضایت مشتری کمک می کند.
فناوری چاپ ماورا بنفش چاپ روی مجموعه گسترده ای از مواد سفت و سخت، از جمله پلاستیک را ساده می کند. امکان چاپ مستقیم بر روی اشیا پلاستیکی اعم از خام یا پیش ساخته، هم زمان کارکرد و هم زمان تحویل را کاهش می دهد. همچنین به کاربر این امکان را می دهد تا جوهرهای سفید و براق را در جلای براق یا مات برای ایجاد بافت های منحصر به فرد استفاده کند. علاوه بر این، شرکت نوین تاک به تولیدکنندگان چاپ کمک می کند تا برنامه ها و پیشنهادات محصولات خود را گسترش دهند و آنها را قادر به چاپ در سطوح متنوع تر کنند.

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱