نکاتی در مورد چاپ سابلیمیشن که باید بدانید

نکاتی در مورد چاپ سابلیمیشن که باید بدانید

سازگاری با جوهر

روند انجام کار در چاپ دستگاه سابلیمیشن معمولا با ترکیب سطوح چاپ شونده (مدیا) با جوهر انجام می شود. نمودار زیر جدول جستجوی سازگاری نوع جوهر با انواع پارچه رایج در تولید چاپ دیجیتال منسوجات را ارائه می دهد. اساسا هر ماده رنگی می تواند در بافت مدیا های مختلف تثبیت شود در غیر این صورت از عواملی مانند انواع چسب یا کوتینگ برای نفوذ به بافت بهره گرفته می شود.

 

مرحله ی بخاردهی

بخار به عنوان ماده حامل بدون اینکه در بافت پارچه بماند برای انتقال جوهر به فیبر استفاده می شود. همه می دانیم که روش تولید بخار به این صورت است که آب را به نقطه ی جوش برسانیم اما با استفاده از برخی دستگاه ها می شود بخار را به حرارت بیشتر از نقطه ی جوش رساند که این همان بخار مورد نیاز برای این فرآیند است. سرعت انتقال جوهر با بخار در این فرآیند بسیار زیاد است و کارایی اش در حد یک تماس کوتاه با سطح می باشد. چندین موقعیت MSR در محفظه بخار و گردش بخار قوی، دمای برابر در تمام نقاط را تضمین می کند. برای تثبیت رنگ الیاف طبیعی مثل پنبه، پارچه، ابریشم، پشم و ویسکوز، دمای استاندارد بخار دهی به صورت تقریبی تخمین زده می شود. ۱۰۰درجه برای پلی آمید درنظر گرفته می شود اما این درجه حرارت بیشتر بین ۱۰۰ تا ۱۲۰درجه متغیر است. برای بخار پلی استر، دمای بالای ۱۶۰ تا ۱۷۵ درجه استاندارد است.

 

گرمادهی خشک

برای تثبیت جوهر در بافت پارچه، گرمادهی یک فرآیند ترجیحی استو بیشتر به عنوان بخشی از گردش کار در چاپ سنتی استفاده شده است. تفاوت عمده در به کارگیری این فرآیند در تولید گرمای مورد نیاز برای تثبیت ذرات رنگ به بستر است. تقسیم بندی بیشتر بین سیستم های گرم شونده الکتریکی و گازی است. از هوای گرم به عنوان واسطه حامل برای انتقال انرژی بدون تماس با الیاف استفاده می شود. نکته مهم کیفیت سیستم گردش و خروجی کافی گازها است که از پر شدن محفظه تثبیت جلوگیری می کند. برای تثبیت رنگدانه ها، هوای گرم دومین نقش پر رنگ را دارد که بعدا به آن اشاره می کنیم.

 

پرس حرارتی

این فرآیند به گرمای حاصل از تماس مستقیم دستگاه با بستر متکی است. پرس های حرارتی را می توان به سیستم های تخت و رول به رول تقسیم کرد که دومین مورد به عنوان کلندر شناخته می شود. پرسهای رومیزی معمولا پرسهای گرمایشی با فرمت کوچک هستند که در درجه اول برای انتقال حرارت از جوهرهای رنگی فرمت کوچک عمدتا روی تی شرت استفاده می شوند، اگرچه پرسهای گرمایشی تخت با فرمت بزرگ نیز وجود دارند اما کمتر مورد استفاده قرار می گیرند. سرعت انتقال این نوع دستگاه های تثبیت ها بسیار زیاد است و تنظیم حرارت و کنترل دمای آن بسیار آسان است. به طور کلی از پرس های حرارتی برای فرآیند انتقال تصعید رنگ استفاده می شود، جایی که ابتدا جوهر بر روی کاغذ چاپ می شود و با استفاده از گرما و فشار دستگاه به منسوجات منتقل می شود. نگرانی که اغلب شنیده می شود، هزینه کاغذ انتقال و فرآیند دو مرحله ای کار با این دستگاه است که آن را از چاپ مستقسم متمایز می کند.

 

کوتینگ

صنعت نساجی منسوجات کوتینگ دار شده را چنین تعریف می کند: "ماده ای متشکل از دو یا چند لایه که حداقل یکی از آن ها پارچه ای است و حداقل یکی از آن ها یک لایه پلیمری کاملا مستمر است." این لایه پلیمری به صورت مایع در یک حلال با پایه آب اعمال می شود که بخار می شود و پلیمر را پشت سر می گذارد. بسته به روش کاربرد، ممکن است مایع به غنی شدن نیاز داشته باشد، بنابراین به طور طبیعی در پارچه نفوذ نمی کند و به یک ماده چسبنده برای کمک به نفوذ احتیاج دارد. ضخامت پوشش یا مقدار کوتینک اعمال شده کنترل می شود زیرا برای تولید هر نوع محصول میزان خاصی از کوتینگ مورد استفاده قرار می گیرد. کوتینگ برروی سطح کاغذ انتقال با گرماژ های متفاوت قرار می گیرد و نفوذ جوهر به سطح چاپ شونده را تضمین می کند.
کیفیت کاغذ برای خرداران و تولید کنندگان معمولا از عوامل به شدن تاثیر گذار است که همچنین بستگی بهگرماژ کاغد و درصد کوتینگ استفاده شده در سطح آن است که همه و همه بر اساس نوع محصول تولیدی تعیین می شود.

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱