نکاتی در طراحی گرافیکی برای دستگاه چاپ بنر

نکاتی در طراحی گرافیکی برای دستگاه چاپ بنر

نکاتی در طراحی گرافیکی برای دستگاه چاپ بنر

بعضی از مشکلاتی که در طراحی به وجود می آیدجدید نیستند، اما راه حل ها مانند بسیاری از نرم افزارها به روز رسانی شده اند.

اجازه دهید ابتدا درباره ی نرم افزار فتوشاپ صحبت کنیم چون بسیاری از آثارهای هنری بزرگ در این برنامه یا برنامه illustrator  نشئت گرفته اند.

اگر می خواهید که از فتوشاپ برای ایجاد طرح های متنوعی که از هزاران نقطه رنگی موضعی ایجاد شده است، استفاده کنید، نیاز دارید که مراحل اولیه زیر را رعایت کنید.

پنتون ها در برنامه ی فتوشاپ، تبدیل به cmyk می شوند و با panton های مشابهی که در رنگ های موضعی Rip هستند،متفاوت می باشد. استفاده از رنگ های موضعی که rip هستند، باعث می شود که رنگ ها تداوم و پایداری بیشتری داشته باشند. می دانید که منظور از رنگ های موضعی ، رنگ هایی هستند که خارج از ترکیب های cmyk هستند و ازمخلوط کردن دو یا چند مرکب دیگر به وجود می آیند.. به طور مثال رنگ های طلایی و نقره ای جزء رنگ های موضعی هستند.

ابتدا محلی که می خواهید رنگ آمیزی کنید را مشخص کرده و سپس گزینه channels را وارد می کنید و سپس گزینه  new spot channel را وارد کنید. اطمینان حاصل کنید که گزینه solidity را روی 100 تنظیم کرده باشید.

ذخیره کردن یک فایل فتوشاپ به همراه spot color channel به این موضوع نیاز دارد که فایلتان به صورت pdf و Tiff و یا dsc ذخیره شود.

در طراحی به این نکته توجه داشته باشید که برای این که در نوشته ها ، هاله ای سفید به وجود نیاید باید از دستور overprint استفاده کنید.

10 اصطلاح چاپی که باید بدانید:
امروزه بسیاری از طراحان روی انواع رسانه های مختلف اعم از چاپ دیجیتال کار می کنند. طراحی چاپی دارای اصطلاحات خاصی است.
درک این که یک دستگاه چاپ چگونه کار می کند و اصطلاحات چاپ چه چیزایی هست ،  نکته ای است که هر طراحی باید بداند.

1.DPI
منظور از (نقطه بر اینچ) dpi، اندازه گیری کیفیت چاپ است. بسیاری از چاپگرها با تولید نقاط کوچک و قراردادن آن ها در هر اینچ مربع باعث ایجاد یک تصویر می شوند، هرچقدر تعداد نقاط چاپی بیشتر باشد،کیفیت عکس نیز بالاتر می رود،زیرا جزییات بیشتری را شامل می شود.
اما تعداد نقاط چاپی در هر اینچ مربع که قابل دید توسط چشم انسان باشد،به صورت محدود می باشد.
به طور معمول، 300 و 600 dpi استاندارد بسیاری از کارهای چاپی است که به نوع کاغذ و چاپگر مورد استفاده وابسته می باشد.
کاغذ های سبک به دلیل پخش شدن رنگ ها (زمانی که رنگ ها با هم کار می کنند)جوهر بیش از حد روی آن چاپ پاشیده می شود که باعث پس زدگی رنگ می شود و باید از DPI پایینتر برای چاپ استفاده شود.
به طور معمول چاپگرهای لیزری و همچنین چاپگرهای جوهرافشان در زمان چاپ روی کاغذهای براق عکاسی یا کاغذهای گرماژبالا می توانند از چاپگرهای بالاترین حد dpi بهره ببرند. این نکته مهم است که توجه داشته باشید که افزایش dpi باعث افزایش حجم فایل می شود. توصیه می شود که هر فایل را با dpi مناسب ذخیره کنید تا کیفیت کار حفظ گردد.
 در حالی که اکثر ابزارهای نرم افزاری طراحی (Adobe’s Photoshop , InDesign) شامل اندازه گیری  DPI هستند، آنها فقط به طراحی چاپ اشاره می کنند.
گزاره dpi  در صفحه های نمایش هیچ معنایی ندارد. به این دلیل که وضوح صفحه های نمایش توسط مقیاس پیکسل اندازه گیری می شوند.
DPI یک ابزار نیست که بتواند کیفیت یا اندازه یک تصویر را تغییر دهد.


2. CMYK
 CMYK به چ چهار رنگ (یا صفحه) اشاره دارد. تقریبا هر نوع رسانه چاپی - مجلات ، بروشورها ،روزنامه ها ، کارت های کسب و کار و...،  با استفاده از یک مدل رنگی CMYK چاپ می شود.
هر حرف به یک رنگ مورد استفاده در فرآیند اشاره دارد:
Cyan: آبی
Magenta: قرمز
Yellow: زرد
K(black) : سیاه
هر رنگ با مخلوط کردن مقادیر مختلف این رنگ های پایه ایجاد می شود. بنابراین هر رنگ چیزی شبیه به این خواهد بود: C = 100 M = 53 Y = 0 K = 47 ))، که هر رنگ ارزش دارد حتی اگر 0 باشد.
برای اطمینان از بهترین و دقیق ترین کار چاپ، قبل از ارسال آنها به چاپخانه، فایل ها و رنگ ها را به CMYK تبدیل کنید.
استفاده از این ترکیب رنگی علاوه بر نمایش دقیق و زیبای فایل ها ی شما،این امکان را فراهم می آورد که نظم و دقت خاصی به تمامی فایل های چاپی حکمفرما می شود.


3. Large Format
لارج فرمت به هر چیزی اشاره دارد که باید با استفاده از یک چاپگر مخصوص چاپ کرد که معمولا بیشتر از 16 تا 40 سانتی متر است. که برای آگهی ها، پوسترها،بنرها و حتی بیلبوردها کاربرد دارد.
چیزی که در چاپگرهای لارج فرمت متفاوت هست این است که طراحی شده اند تا محصول از فاصله ی دوردیده شوند و به همین دلیل نیاز به کیفیت بالای چاپی ندارند و از راه دور این موارد چاپ شده واضح و قابل خواندن هستند.
برای کار با دستگاه های لارج فرمت باید از تصاویر با کیفیت استفاده کرد. تصویرها باید بزرگ باشند. اما بعضی از پرینترها بسته به اندازه ، نیاز به DPI کمتر دارند، حتی در بعضی موارد کمتر از 150 dpi .
این نکته مهم است که قبل از کارهای چاپی بدانید که هدف نهایی از چاپ شما چیست  و تصویری را طراحی کنید که درآخر با به نمایش گذاشتن چاپ آن تصویر، بهترین نتیجه را دریافت کنید

4. Pantone Color
پانتون یا پنتون به عنوان استاندارد جهانی رنگ شناخته می شود. این کمپانی از سال 1963 ساخته شده است و یک سیستم جهانی برای درک و تطبیق رنگ دارد. سیستم تطبیق پانتون بر پایه مجموعه ای از رنگ های استاندارد است که می تواند در ترکیبات دقیقی که به طور مداوم در میان مطبوعات مختلف چاپ می شوند مخلوط شود.
رنگ پنتون با شماره شناسایی می شود و این شرکت کیت های رنگی را تولید می کند تا به شما در حفظ کیفیت چاپ مناسب در میان رسانه ها کمک کند. شماره رنگ به دنبال  C،U  یا M است، که به انواع کاغذ، پوشش داده شده، بدون پوشش یا مات مربوط می شود.


5. RIP
این پردازنده تمامی فایل های گرافیکی اعم از عکس،نوشته،لایه لایه،وکتور، و ... را به یک فایل با کیفیت که قابل اجرا در سخت افزار چاپگر باشد تبدیل می کند. RIP:raster image processor یا پردازنده تصویر لایه ای در چاپ برای تولید یک تصویر مناسب و قابل بارگذاری برای چاپ استفاده می شود . RIP از لحاظ فنی یک قطعه نرم افزاری یا سیستم عامل است  که فایل ها را به bitmap تبدیک میکند که برای چاپ مناسب می باشد. تمامی فایل ها و نوشته ها و عکس ها به درستی برای RIP اهمیت دارد و نرم افزار باید بتواند تمام اطلاعات فایل مربوطه را بخواند.
همانطور که فایل ها به یک تصویر تبدیل می شوند، فونت ها و تصاویر باید خوانده و مرتب شوند. به همین دلیل است که از شما خواسته می شود که فایل های لینک و فونت را با پروژه های طراحی شده برای چاپ ،پیوست کنید.


6. Ink Types
همه جوهر ها یکسان نیستند. جوهر های جامد، pigment و dye به طور گسترده ای برای چاپ استفاده می شود. جوهر جامد،پایه ی  رنگ ها برای چاپ می باشد.جوهر جامد می تواند برای چاپ رنگ ها به صورت درخشان، عالی باشد. جوهر رنگی که از یک پودر خوب ساخته شده است، در بالای کاغذ جای می گیرد تا به آن خیس شود.
جوهر رنگدانه ای،که از پودر ساخته می شود.در بالای مدیا چاپ می شود و نیاز به فرو بردن مدیا در جوهر نمی باشد و به چاپگر کمک می کند تا دقیقا فایل را برای چاپ تهیه کند، به طوری که در منطقه درست چاپ می شود، کاغذ به اندازه مناسب برش داده می شود و به طوری که رنگ دقیق تولید می شود، رنگ های پیگمنتی مدت زمان زیادی را در محیط بیرون دوام می آورند. آنها می توانند تا حدودی گران تر از رنگ های رنگی باشند.
جوهر رنگی که مایع است، به کاغذ میچسبد تا رنگ ایجاد کند، این جوهر باعث ایجاد رنگ های درخشان می شود. ولی روی بعضی از کاغذ ها ، باعث رطوبت یا پس زدگی می شود.جوهر رنگی نسبت به جوهر پیگمن و جامد در محیط بیرون دوام زیادی ندارد.

 7. Bleed
تقریبا تمامی پرینتر ها برای چاپ احتیاج به حاشیه دارند. حاشیه به چاپگر کمک می کند تا دقیقا فایل را برای چاپ آماده کند، به طوری که چاپ به درستی انجام می شود، کاغذ به اندازه مناسب برش داده می شود به طوری که رنگ دقیق تولید می شود.
حاشیه در امر چاپ مهم است چون باعث ایجاد فضای کوچکی در اطراف چاپ می شود.تصور کنید که میخواهید از روی یک عکس ،پوستر ایجاد کنید. اگر تصویر طراحی شده کاملا به اندازه عکس مورد نظر بریده شود، هر گونه تغییر در چاپ باعث ایجاد خطا در چاپ می شود که غیر قابل بازگشت است.
در حالی که مشخصه های حاشیه ها درچاپگرهای مختلف، متفاوت است، توصیه می شود که حاشیه 2/1  اینچ یا3 سانتی متر بیشتر داشته باشید.
امروزه با استفاده از نرم افزارهای معروف طراحی مثل(adobe indesign) شما به راحتی می توانید با استفاده از خاموش یا روشن کردن گزینه حاشیه (bleed)  این مراحل را کنترل نمایید.

8. Overprint
 Overprint دقیقا همان چیزی است که شما از نام آن فکر می کنید.شما می توانید تنظیمات مربوط به overprint  را در اکثر نرم افزارهای مربوط به طراحی پیدا کنید. در این تکنیک وقتی رنگی را Overprint انتخاب می کنید، زیر آن رنگ با رنگ پس زمینه ای که رنگ Overprint شده روی آن قرار دارد، پر می شود. چنانچه این کار صورت نگیرد با کمی جابجایی، بین رنگ بالایی و رنگ پس زمینه در زمان چاپ، سفیدی ایجاد می شود..به همین دلیل توصیه می شود که نوشته ها را با رنگ مشکی انتخاب کنید و رنگ مشکی را overprint کنید. این کار باعث می شود که  در زمان چاپ با جابجایی های کوچک هم به سفیدی نزند.


9. Mono vs. Duotone Color
رنگ Monotone  و duotone  بسیار شبیه به هم هستند، اما در ترکیب بسیار متفاوت است. تصاویر Monotone  و duotone  می توانند سیاه و سفید و یا رنگی ظاهر شوند. این تکنیک اغلب برای ایجاد حس هنری یا قدیمی برای یک تصویر استفاده می شود.
Duotones تصاویر سیاه و سفید با استفاده از جوهر چندگانه چاپ می شوند. چاپ Duotone می تواند یک تصویر سیاه و سفید غنی ایجاد کند و برای فرآیندهای رنگ نقطه ای ایده آل است. برخلاف چاپ Monotone  ، پردازش duotone   می تواند شامل استفاده از جوهر سیاه باشد.

10. Paper Types
نوع مدیای مورد استفاده برای چاپ از رنگ تا کیفیت کلی مدیا در شکل ظاهری چاپ بسیار تاثیر می گذارد. نوع پوشش روی انواع چاپ ها متفاوت است. پوشش داده شده و یا بدون پوشش ،مات یا براق
کاغذ پوشش داده شده شامل یک پرداخت است که برای بهبود یا افزایش فرآیند چاپ طراحی شده است. سطوح پوشش عبارتند از پوشش های سبک، پوشش متوسط، و پوشش های سنگین ، که برای آثار هنری با کیفیت بالا در بروشورها و کتاب ها استفاده می شود. کاغذ پوشش داده شده اغلب بسیار صاف است و بنظر میرسد که پرداخت براق روی آن انجام شده است.
کاغذ بدون پوشش در واقع یک کاغذ معمولی است. که برای سربرگ، کپی، چاپ و حتی برخی بروشورها و پوسترها استفاده می شود.کاغذ های بدون پوشش در طول زمان،دوام زیادی ندارند.

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱