نکات مهم مدیریت رنگ در چاپ لارج فرمت و فلت بد

نکات مهم مدیریت رنگ در چاپ لارج فرمت و فلت بد

در بازارهای تجاری و صنعتی امروز، دستگاه‌ های چاپ لارج فرمت و فلت بد از اهمیت بسزایی برخوردار هستند و برای تبلیغات روی چوب، پارچه و... بسیار کاربرد دارند. با وجود کیفیت بسیار بالای دستگاه چاپ لارج فرمت یا فلت بد، آنچه که همواره برای مشتریان از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است، همسانی رنگ‌ ها در محصول نهایی است.
در واقع مدیریت رنگ‌ ها در دستگاه چاپ بنر بسیار مهم است و کاربران این دستگاه‌ ها باید نحوه مدیریت رنگ‌ ها را به‌ خوبی بدانند. ما در این مقاله سعی داریم تا نحوه مدیریت رنگ‌ ها در چاپ لارج فرمت و چاپ فلت بد را به شما توضیح دهیم؛ بنابراین توصیه می‌ کنیم که اگر با این دستگاه‌ های چاپ سروکار دارید، حتما این مقاله را بخوانید.

آشنایی با دستگاه چاپ لارج فرمت

چاپ لارج فرمت به معنی چاپ در سایزهای بزرگ است که برای چاپ روی پارچه‌ هایی با سایز بسیار بزرگ (عرض 5 متر و طول نامحدود) و با سرعت بالا از آن استفاده می‌شود. بنابراین برای چاپ در نسخه‌ های زیاد و سرعت بالا می‌ توانید از این نوع چاپ بهره ببرید.

آشنایی با دستگاه چاپ فلت بد

دستگاه چاپ فلت بد یا چاپ صفحه تخت نوعی چاپگر است که دارای یک صفحه ثابت مسطح است که هد چاپ بر روی آن در دو جهت عرض و طول حرکت می‌ کند. بدین ترتیب چاپ بر روی اجسامی که این صفحه قرار می‌ گیرند، انجام می‌ شود. با استفاده از این دستگاه چاپ، می‌ توان بر روی متریال‌ هایی مانند چوب، چاپ زد. امکان ایجاد چاپ برجسته و تخت با استفاده از این دستگاه چاپ وجود دارد.

مدیریت رنگ و اهمیت آن در چاپ

مدیریت رنگ در واقع یک زنجیره برای پردازش تصویر است که هدف از آن تولید یک رنگ مطلوب می‌ باشد. با مدیریت رنگ در دستگاه چاپ می‌ توان نزدیک‌ ترین رنگ را به خواسته سفارش دهنده، در کمترین زمان و با کمترین هزینه تولید کرد.

در مدیریت رنگ دستگاه چاپ، یک فایل نرم‌افزاری با نام Color Profile ایجاد می‌ کنیم که شناسنامه رنگی بوده و پسوند آن icc است. این پروفایل رنگی تنها مربوط به مشخصات رنگی دستگاه چاپ نبوده و به شرایط دیگری مانند دستگاه چاپ، مرکب چاپ، سطح چاپ شونده و... نیز بستگی دارد. به‌ صورتی که هر کدام از المان‌ ها را تغییر دهیم، نتیجه متفاوت و جدیدی به دست خواهد آمد.
اهمیت مدیریت رنگ به این علت است که چشم انسان می‌ تواند محدوده وسیعی از رنگ‌ ها را ببیند؛ اما دستگاه‌ های ساخت بشر در این زمینه محدودیت دارند و معمولا هیچ سیستم نمایشی یا دستگاه چاپ قادر به تولید یک طیف رنگی نزدیک به دید انسان نیست.
در بسیاری از مواقع تصویری که در مانیتور می‌ بینیم با چاپ همان تصویر بر روی کاغذ از نظر رنگ متفاوت خواهد بود. بنابراین لازم است که تمامی افرادی که با دستگاه چاپ کار می‌ کنند، مدیریت رنگ یا همان کالیبراسیون رنگ را در نظر داشته باشند.

 

مدیریت رنگ در دستگاه چاپ بنر

مزایای مدیریت رنگ در دستگاه چاپ

همان‌ طور که قبلا نیز به آن اشاره شد، مدیریت رنگ به ما این امکان را خواهد داد تا رنگ را آن گونه که به‌ وسیله انسان دیده می‌ شود، به دستگاه چاپ تعریف کنیم. از مزایای دیگر مدیریت رنگ می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تطبیق رنگ به آسانی با هر برنامه‌ای که کار می‌ کنید
  • کنترل رنگ انحصاری
  • کاهش ضایعات (زمان، مرکب چاپ، متریال) در چاپخانه
  • پیش‌بینی رنگ خروجی با اعتماد به نفس قبل از چاپ سفارشی
  • بالا بردن کیفیت کار در کوتاه‌ترین زمان
  • رسیدن به یکپارچگی رنگ روز به روز و در هر چاپ
  • حفظ دقت رنگ برای بالا بردن حاشیه سود
  • و...

عوامل تاثیرگذار در مدیریت رنگ در دستگاه‌ های لارج فرمت و فلت بد

دستگاه چاپ فلت بد یا لارج فرمت، برای اینکه به رنگ و ظاهر همسان و زیبا برسید، باید به موارد زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید.

  • نرم‌افزار RIP

نرم‌ افزار RIP، نرم‌ افزاری است که تصاویر و عکس‌ ها را برای دستگاه چاپ قابل فهم می‌ کند. با استفاده از این نرم‌ افزار می‌ توانید کیفیت و شفافیت رنگ‌ ها را کنترل و مدیریت کرد.

  • جوهر چاپ

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در کیفیت چاپ، جوهر یا همان مرکب چاپ است. جوهر چاپ در انواع مختلفی وجود دارد که ازجمله آنها می‌ توان به جوهر UV، جوهر Dye، انواع جوهرهای سالونت و... اشاره کرد. شما می‌ توانید با توجه به نوع جوهر دستگاه چاپ خود، مرکب چاپ مناسب را انتخاب کنید

  • مدیا

چاپ روی چوب، پارچه و... با مدیای آن رابطه مستقیم دارد. در صورتی که مدیا حجم زیادی جوهر به خود جذب کند، نتیجه کار با مدیایی که جوهر کمی به خود جذب می‌ کند، متفاوت خواهد بود. بنابراین در هنگام مدیریت رنگ باید به تصویر انتخابی مشتری توجه کرد و میزان مرکب چاپ و نحوه جذب آن را در نظر گرفت.

  • نوع دستگاه چاپ

در هنگام کار با دستگاه چاپ، علاوه بر اینکه مرکب چاپ، مدیا و نرم‌ افزار در همسان‌ سازی رنگ تاثیر ویژه‌ ای دارند، نوع دستگاه چاپ نیز از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است. همچنین در برخی از مواقع سرویس و تعمیر دستگاه چاپ و یا تعویض هدهای دستگاه در رنگ‌ های چاپ تاثیر خواهند گذاشت.

  • کاربر دستگاه چاپ

کاربر و مهارت‌ های او در کیفیت چاپ نقش بسزایی دارد و چگونگی کار کردن کاربر با دستگاه چاپ بنر بر روی کیفیت کار تاثیر خواهد گذاشت. بنابراین کاربر باید تمامی آموزش‌ های لازم را برای کار با دستگاه دیده باشد.

  • شرایط محیطی

از دیگر مواردی که در زیبایی رنگ‌ های چاپ از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است، شرایط محیطی مانند دما، رطوبت، فشار هوا و... می‌ باشد که در چاپ و ظاهر رنگ‌ ها بسیار موثر است. بنابراین برای یک چاپ با کیفیت باید به تمامی این موارد توجه داشت.

بیشتر بخوانید: دستگاه چاپ فلت بد چگونه کار می کند؟

جمع‌ بندی

مدیریت رنگ یکی از مهارت‌ هایی است که هر اپراتور دستگاه چاپ باید با آن آشنا باشد. درواقع زیبایی و کیفیت رنگ چاپ برای مشتری بسیار مهم است و به عوامل متعددی ازجمله شرایط محیطی، مهارت کاربر، مرکب چاپ و نرم‌افزار RIP بستگی دارد.
دستگاه چاپ یک دستگاه ساخت بشر است و رنگ‌ های تعریف شده به هر دستگاه محدود است. ما با استفاده از دستگاه‌ های لارج فرمت و فلت بد، بر روی چوب، پارچه و متریال‌ های دیگر طرح‌ هایی را چاپ می‌ کنیم که به رنگی که مشتری سفارش داده است، نزدیک باشد. برای این‌ کار رنگ را مدیریت می‌ کنیم و سعی می‌ کنیم تا جای ممکن رنگ موردنظر مشتری را به دستگاه تعریف کنیم.

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱