نکات مهم در استفاده از دستگاه پرس حرارتی

نکات مهم در استفاده از دستگاه پرس حرارتی

همانطور که می‌ دانید، قبل از خرید هر دستگاه باید نحوه استفاده از آن را بدانیم؛ مخصوصا اینکه این دستگاه یک دستگاه صنعتی باشد؛ زیرا آگاهی از نحوه کار دستگاه باعث ایمنی بیشتر و افزایش طول عمر دستگاه خواهد شد. همچنین کیفیت کار را نیز بهبود خواهد داد.
یکی از دستگاه‌ هایی که امروزه در ایجاد کسب‌ و کار و کارآفرینی بسیار کاربرد دارد، دستگاه پرس حرارتی است. کارکردن با این دستگاه حساسیت‌ های خاصی دارد که باید به آنها توجه داشت. بنابراین کسانی که تصمیم دارند تا با استفاده از این دستگاه پرس، کسب‌ و کار خوبی برای خود راه‌اندازی کنند، باید با نکات مهم در استفاده از این دستگاه آشنا شوند.

اگر شما نیز به خرید و استفاده از دستگاه پرس حرارتی فکر می‌ کنید، حتما این مقاله را بخوانید. ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با نکات مهم در خرید و استفاده از دستگاه پرس حرارتی آشنا کنیم.

آشنایی با دستگاه پرس حرارتی

دستگاه پرس حرارتی یک دستگاه چاپ است که می توانید با استفاده از آن، لوگو، نوشته یا طرح دلخواه خود را بر روی لیوان، تیشرت، کاشی، بشقاب و... چاپ کنید. این روش چاپ هزینه و دردسر بسیار کمی دارد و به‌ راحتی انجام می‌ شود.
وظیفه این دستگاه این است که با تولید گرما و همراه با فشار، طرح‌ های چاپ‌ شده بر روی ترانسفر را بر روی اجسامی مانند تیشرت، ماووس پد، گلدان و... منتقل کند. اما باید توجه داشته باشید که کار با این دستگاه دارای مراحل مختلفی است که باید به‌ خوبی این مراحل را طی کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

عوامل مهم در عملکرد دستگاه پرس حرارتی

هر دستگاه پرس طرز کار منحصر به‌ فردی دارد. اما بطور کلی سه نکته مهم برای استفاده از دستگاه وجود دارد که عبارتند از:

  • مقدار زمانی که برای چاپ یک تصویر بر روی اجسام لازم است، به ثانیه بوده و باید مورد توجه قرار بگیرد.
  • مقدار دمایی که برای چسباندن طرح بر روی متریال لازم است.
  • مقدار نیرویی که که لازم است تا گرما به سطح وارد شود.

راهنمای استفاده از دستگاه پرس حرارتی

اگر برای اولین بار است که با پرس حرارتی کار می‌ کنید، بهتر است که با روش کار این دستگاه آشنا شوید. روش کار با این دستگاه در چند مرحله است که باید اقدامات زیر را مرحله به مرحله انجام دهید.

  • قبل از هر چیز باید توجه داشته باشید که تمامی دستگاه‌ های پرس حرارتی با برق استاندارد 220 ولت کار می‌ کنند. اول از هر چیز باید دستگاه را به برق وصل کرده و کلید روشن-خاموش را فشار دهید.
  • دسته دستگاه را به سمت راست بچرخانید تا چراغ قرمز نمایش داده شود. بدین ترتیب ترموستات تنظیم می‌ شود.
  • زمانی که ترموستات دمای دستگاه را نشان داد، دسته را به سمت چپ بچرخانید تا چراغ خاموش شود. این چراغ نشان‌ دهنده کنترل دماست.
  • درصورتی‌ که دستگاه به تایمر دیجیتال مجهز است، برای شروع باید دکمه را فشار دهید. درصورتی‌ که صدای آلارم دستگاه بند شود، دکمه STOP را فشار دهید.
  • اکنون دسته دستگاه را بالا بکشید تا دستگاه باز شود.
  • اگر می‌ خواهید طرحی را روی تیشرت چاپ کنید، کاغذ ترانسفری را که طرح روی آن است به‌ صورت برعکس بر روی تیشرت قرار دهید.
  • اکنون دسته دستگاه را پایین بیاورید.
  • زمان موردنیاز را باتوجه به دستورالعمل تنظیم کنید.
  • بعد از اتمام زمان، دسته را بالا ببرید و کاغذ ترانسفر را از روی تیشرت بردارید.
  • معمولا چاپ باید تا 24 ساعت روی تی‌شرت بماند تا ثابت شود.

بیشتر بخوانید: دستگاه پرس حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟

نکات مهم در استفاده از دستگاه پرس حرارتی

اگر می‌ خواهید یک کار باکیفیت و اصولی انجام دهید، در هنگام استفاده از این دستگاه باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • در این نوع پرس، انتقال گرما بسیار زیاد بوده و این یک امر طبیعی است؛ زیرا اگر دستگاه در دمای مناسب قرار نگیرد، ممکن است که طرح به‌ خوبی بر روی لباس نچسبد و بدین ترتیب در موقع شست‌ و شو طرح از لباس جدا می‌ شود و ظاهر بسیار بدی به آن خواهد داد. بنابراین توصیه می‌ کنیم که برای تنظیم دما، قبلا یک چاپ بر روی لباس کهنه بزنید تا از دمای مناسب برای کار مطمئن شوید.
  • پیراهن را به‌ صورت مستقیم و صاف در دستگاه قرار دهید تا طرح دقیق و صاف درآید. آستین و یا یقه لباس را بیرون از دستگاه قرار می‌ دهند و به‌ شکلی تنظیم می‌ کنند که صاف در دستگاه قرار بگیرد. 
  • بهتر است که قبل از چاپ طرح بر روی کاغذ ترانسفر، طرح را روی یک کاغذ معمولی چاپ کنید و بعد از انجام اصلاحات، طرح نهایی را بر روی کاغذ ترانسفر چاپ کنید؛ زیرا کاغذ ترانسفر گران‌ قیمت بوده و بهتر است در هزینه‌ ها صرفه‌ جویی کنید.
  • برخی از پارچه‌ ها قابلیت استفاده شدن در دستگاه پرس را ندارند. این پارچه‌ ها دارای مواد مصنوعی هستند و یا آنقدر نازک هستند که در اثر حرارت زیاد ذوب خواهند شد. بنابراین نباید از دستگاه پرس حرارتی استفاده کرد.
  • نکته مهم بعدی این است که اگر قصد چاپ بر روی یک پارچه را دارید که بعدها در معرض شستشو قرار خواهد گرفت، قبل از چاپ پارچه را بشویید و یا اینکه احتمالات چروکی پارچه را بعد از شستشو در نظر بگیرید.
  • پارچه‌ هایی که برای چاپ با پرس حرارتی مناسب هستند، عبارتند از: کتان، پلی استر، نایلون، لایکا و اسپندکس 
  • راه استاندارد برای ایجاد طرح به‌ این صورت است که معمولا از نرم‌ افزارهایی مانند کورل یا ایلستریتور برای طراحی استفاده شده و سپس این طرح بر روی کاغذ ترانسفر چاپ می‌ شود. البته باید توجه داشته باشید که کاغذ ترانسفر با پرینتر و طرح شما سازگار باشد. معمولا کاغذهای ترانسفر در انواع و مدل‌ های مختلفی وجود دارند. البته بیشتر کاغذهای ترانسفری که در بازار مشاهده می‌ کنید با پرینترهای جوهر افشان سازگار هستند.

مورد بعدی که در طراحی باید به آن توجه کنید، این است که پرینتر رنگ سفید را روی کاغذ ترانسفر چاپ نمی‌ کند؛ بنابراین اگر در طرح رنگ سفید وجود داشته باشد، دستگاه پرس به جای رنگ سفید، رنگ خود پارچه را نمایان خواهد کرد.

نکات مهم برای خرید دستگاه پرس حرارتی

در هنگام خرید دستگاه باید به موارد مختلفی توجه داشته باشید؛ زیرا هر دستگاهی مناسب کسب‌ و کار شما نیست. این موارد یا نکات عبارتند از:

  • توجه به تولید؛ اینکه پیش بینی کنید که میزان تولید شما با استفاده از دستگاه حرارتی چه قدر خواهد بود؟
  • توجه به فضا؛ در کارگاه یا محیط کار چه مقدار فضا برای قرار دادن این دستگاه وجود دارد؟
  • توجه به متریال؛ برای چاپ بر روی چه متریال یا متریال‌هایی به دستگاه پرس حرارتی نیاز دارید؟
  • میزان بودجه؛ شما چه مبلغی را برای خرید این دستگاه در نظر گرفته اید؟

سخن آخر

یکی از دستگاه‌ هایی که امروزه برای راه‌ اندازی کسب‌ و کار بسیار مورد استفاده قرار می‌ گیرد، دستگاه پرس حرارتی است. این دستگاه در تبلیغات نقش بسیار موثری دارد؛ چون امروزه تمامی کسب‌ و کارها برای تبلیغ برند خود، اقدام به چاپ لوگو بر روی پرچم، تی‌شرت، لیوان و... می‌ کنند.

علاوه بر این ایجاد طرح‌ های مختلف بر روی لباس، گلدان، بشقاب و... همواره طرفداران زیادی داشته است. بنابراین دستگاه‌ های پرس حرارتی با هزینه کم و راحتی استفاده، طرفداران زیادی دارند؛ اما در هنگام خرید و استفاده از این دستگاه باید به نکات و موارد مختلفی توجه کرد تا علاوه براینکه طرح با کیفیت بالایی چاپ شود؛ بلکه دستگاه نیز بتواند نیاز کسب‌ و کار را برآورده کند.
ما در این مقاله سعی کردیم تا نکات مهم برای استفاده از دستگاه پرس حرارتی را به شما توضیح دهیم. درصورتی که به مشاوره و راهنمایی بیشتری نیاز داشته باشید می‌ توانید با شماره 02144206363 تماس بگیرید.

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱