معرفی انواع مختلف دستگاه لیزر فایبر

معرفی انواع مختلف دستگاه لیزر فایبر

دستگاه لیزر فایبر عموما متشکل از منبع لیزر، پرتو خروجی لیزر، بدنه ی لنز و پارامترهای لیزری دیگر می باشند و به همین دلیل طیف گسترده ای از لیزرهای فایبر وجود دارد که هر کدام از آن ها دارای مزایای متفاوتی می باشند، انتخاب دستگاه مطابق با کسب و کار شما تعیین می شود.

منبع لیزر

منبع لیزر متشکل از یک فیبر نوری است که می تواند با عناصر مختلف ترکیب شده و طول موج های خاصی را تولید کند. اگر منبع لیزر و طول موج آن را بشناسید به سرعت می توانید بفهمید که آیا لیزر فایبر برای کسب و کار شما مناسب است یا خیر. به مثال های زیر توجه کنید:

  • دستگاه های لیزر فایبر تخدیر شده نوع اول، طول موج هایی به اندازه 1064 نانومتر تولید می کنند که این امر این دستگاه ها را برای پردازش مواد فلزی ایده آل می کند.
  • دستگاه های لیزر فایبر تخدیر شده نوع دوم، طول موج هایی به اندازه 1940 نانومتر تولید می کنند و می توانند برای کاربردهای پزشکی و همچنین برای مارک های پلاستیکی که با لیزر طراحی می شوند استفاده شود.
  • دستگاه های لیزر فایبر تخدیر شده نوع سوم، طول موج هایی به اندازه ی 1550 نانومتر تولید می کنند و عمدتا در مخابرات استفاده می شوند. آن ها اینترنت پرسرعت و voice over IP را در اختیار ما قرار می دهند اما برای حکاکی لیزری استفاده نمی شوند.

کاربرد دستگاه های لیزر فایبر به دلیل طول موج های مختلفی که می توانند تولید کنند، بسیار گسترده است. در اولین گام شما باید به دنبال شناخت منبع لیزر مناسب باشید تا کاربردهای آن را به خوبی بشناسید. این کار می تواند باعث جلوگیری از خرید دستگاهی که متناسب با کار شما نیست جلوگیری می کند. به عنوان مثال، اگر شما نیاز به حکاکی بر روی پلاستیک و سایر مواد آلی داشته باشید ممکن است دستگاه لیزر CO2 برای شما انتخاب بهتری باشد.

پرتو خروجی لیزر

هنگام خرید دستگاه لیزر باید درباره پالس های تولید شده توسط دستگاه و متداول بودن آن ها اطلاعات داشته باشد. سیستم های به کار برده شده در برخی از دستگاه های لیزری به گونه ای است که قابلیت تغییر شکل از حالتی به حالت دیگر را ایجاد می کند.

بیایید انواع مختلف پرتو ها را دقیق تر بررسی کنیم:

  • پرتوهای لیزری پالسی نوسان هایی با انرژی بالا ایجاد می کنند که برای ایجاد حکاکی های دائمی یا ایجاد سوراخ های کوچک بدون ذوب شدن مناطق اطراف ایده آل هستند.
  • پرتوهای لیزر با موج پیوسته نوسان های انرژی ثابتی را ایجاد می کنند که برای دستگاه های جوش لیزری، حفاری لیزری و دستگاه های برش لیزری مناسب هستند.

بدنه لنز و پارامترهای لیزری دیگر

کارشناسان متخصص در زمینه لیزر بدنه لنز و پارامترهای لیزر را برای مواد مختلف و فرآیندهای تولید بهینه می کنند. بدنه ی لنز متشکل از فاصله کانونی، سرعت اسکن، اندازه نقطه، فاصله علامت گذاری و غیره می باشد. پارامترهای لیزر شامل قطر پرتو، کیفیت پرتو، طول پالس، تعداد پالس ها و موارد دیگر است.

شرکت نوین تاک بسته به نوع فلزی که برای حکاکی مد نظر دارید دستگاه های لیزر با پیکربندی های متفاوتی را ارائه می دهد. اگر علاقمند هستید بدانید پارامترهای لیزر چگونه بر فرایند لیزر تأثیر می گذارد با ما همراه باشید.

چه مقدار انرژی لیرزی مورد نیاز است؟

برای اینکه بدانید به چه مقدار قدرت لیزر نیاز دارید، ابتدا باید زمان چرخه مورد نظر خود را برای عملیات حکاکی لیزر بدانید. در نظر داشته باشید که هرچه لیزر قوی تر باشد، پردازش با آن سریعتر است. اگر محدودیت زمانی دارید و زمان کمی را برای چرخه تولید خود در نظر گرفته اید، ماشین های حکاکی لیزری با قدرت بالاتر سرمایه گذاری خوبی برای کسب و کارتان هستند. در غیر این صورت یک دستگاه حکاکی لیزری با قدرت کم نیز نیاز شما را برطرف می کند. به غیر از قدرت لیزر عوامل زیادی بر زمان حکاکی تأثیر می گذارد. این موارد شامل:

  • فونت مورد استفاده برای متن و شماره سریال
  • اندازه ناحیه حکاکی
  • متریالی که باید حک شود (به عنوان مثال، حکاکی آلومینیوم راحت تر از فولاد است)
  • استفاده از پس زمینه کم رنگ برای بهبود کنتراست بارکدها، کدهای ماتریس داده و کدهای QR
  • فرآیند علامت گذاری (به عنوان مثال، حکاکی عمیق اعداد VIN به زمان بیشتری نیاز دارد)

برآورد زمان حکاکی لیزری می تواند تصور تقریبی از قدرت لیزر مورد نیاز را به شما ارائه دهد. اما از آنجا که عوامل زیادی بر زمان حکاکی تأثیر می گذارند بهتر است برای تعیین قدرت دقیق لیزر مورد نیاز برای چرخه ی کار خود، باید با یک متخصص لیزر صحبت کنید.
بر اساس الزامات زمانی شما، شرکت نوین تاک می تواند نشانگرهای لیزری با پالس تا 500 وات را برای برآوردن چرخه های چالش برانگیز ارائه دهد. دستگاه لیزر با قدرت 100 وات معمولا برای برآوردن الزامات زمانی اکثر فعالیت های صنعتی کافی است. 

نکاتی در مورد انتخاب سیستم حکاکی لیزری فایبر

قبل از انتخاب دستگاه حکاکی لیزر، باید اطلاعاتی در مورد فرآیند تولید خود جمع آوری کنید. این نکات می تواند به شما در تعیین نوع سیستم مورد نیاز و همچنین نحوه پیکربندی سیستم کمک کند.

1. متریال مورد نیاز برای حکاکی را لیست کنید. اگرچه می توان طیف وسیعی از فلزات را با این دستگاه ها (مانند آلومینیوم، فولاد و فولاد ضد زنگ) مشخص کرد، اما هر آلیاژ دارای ویژگی های منحصر به فردی است که بر نحوه تعامل پرتو لیزر با سطح تأثیر می گذارد.

2. اطلاعاتی را که باید ردیابی شوند مشخص کنید. این اطلاعات ممکن است شامل وزن، شماره قطعه، شماره قالب، تاریخ و زمان و غیره باشد.

3. انواع حکاکی را مشخص کنید. اینها ممکن است شامل متن، حروف الفبا، آرم ها و کدهایی مانند کدهای ماتریس باشد.

4. مشخص کنید که چقدر زمان برای حکاکی مورد نیاز است. حتی یک برآورد تقریبی می تواند در یافتن قدرت لیزر مناسب برای نیازهای شما مفید باشد.

5. در مورد آیتم های موجود در دستگاه لیزر فکر کنید. راه حل های حکاکی لیزری می توانند شامل محفظه ایمنی لیزر، HMI برای تنظیم آسان لیزر در جهت انجام عملیات مختلف، سیستم حذف گرد و غبار، پاکسازی کننده هوا برای جلوگیری از تجمع گرد و غبار روی لنز و موارد دیگر باشد.

6. رتبه IP مورد نیاز خود را مشخص کنید. این امر توسط محیطی که دستگاه لیزری فایبر در آن فعالیت می کند، مشخص می شود. به عنوان مثال، کارخانه های ریخته گری نسبت به خطوط مونتاژ به حفاظت بیشتری نیاز دارند. برخی از لیزرها در برابر گرد و غبار و برآمدگی مایع مقاومت بهتری دارند.

7. گواهی های برق مورد نیاز در کشور خود را مشخص کنید. مانند هر وسیله برقی دیگر، اگر دستگاه شما این الزامات را برآورده نکند، ممکن است از نصب آن منع شوید. به عنوان مثال در ایالات متحده گواهینامهUL در اروپا CE و CSA در کانادا.
هنگامی که لیستی از لیزرهای مناسب برای کسب و کار خود را تهیه کردید این اطلاعات به شما کمک می کند تا سریعاً مشخص کنید که کدام لیزرها نیازهای شما را برآورده می کنند.

چرا دستگاه لیزر فایبر را برای حکاکی فلزات استفاده می کنیم؟

لیزرهای فایبر تنها گزینه های موجود برای حکاکی فلز نیستند. انواع دیگر لیزرها نیز می توانند طول موج های مشابهی تولید کرده و از این رو مانند لیزر های فایبر برای عملکرد یکسان استفاده شوند. پس چه چیزی باعث می شود که لیزر فایبر را انتخاب می کنیم؟
لیزرهای متفاوت می توانند با صورت های مختلفی پیکربندی شوند و بنابراین مزایای منحصر به فرد خودشان را ارائه می دهند. لیزرهای فایبر مزایای زیر را ارائه می دهند:

• فیبرهای نوری که درون دستگاه تعبیه شده به دلیل هدایت نور کیفیت پرتو بهتری را ارائه می دهند (پرتو لیزر بهتر متمرکز می شود). در نتیجه، لیزرهای فایبری هنگام حکاکی فلزات کارآمدتر هستند.
• کم مصرف هستند و دارای تجهیزات مدیریت حرارت می باشند.
• جمع و جور هستند.
• کم هزینه هستند و همچنین نیازهای مراقبت و نگهداری آن ها پایین می باشد که آن ها را برای خطوط تولید خودکار ایده آل می کند. تولیدکنندگان نیازی به تنظیم مجدد آن ها برای ثابت کردن کارایی در طول زمان را ندارند.
• میانگین طول عمر منبع لیزر بسیار بالاست (100000 ساعت) و طی مدت زمان کم از کار نمی افتد. این بدان معناست که دستگاه لیزر فایبر می توانند بیش از 10 سال تمام وقت کار کنند و نتایج یکسانی با کیفیت بالا داشته باشند.

تکنولوژی دستگاه فایبر لیزر چگونه کار می کند؟

درک فناوری لیزر می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه هنگام خرید لیزر کمک کند. برای توضیح نحوه عملکرد هر یک از اجزا، بیایید یک سفر کوتاه با پرتو لیزر را شروع کنیم.

- ماژول پمپاژ

سفر پرتو لیزر زمانی شروع می شود که دیودهای لیزر نور ساطع می کنند. با عبور از فیبر نوری، حجم نور افزایش پیدا می کند و آن را با فوتون هایی پمپ می کند و این امر موجب تجمع انرژی می شود. 

- ماژول ارتعاش (Resonator)

هنگامی که فوتون ها وارد ماژول ارتعاش می شوند بین دو توری براگ به جلو و عقب پرتاب می شوند. گریتینگ براگ قطعه ای از فیبر نوری است که دارای نوارهای با چگالی پایین است و طول موج های منعکس شده را کنترل می کند.
یکی از توری های براگ عملکرد نیمه بازتابی دارد، به این معنی که فقط فوتون های طول موج خاص از آن عبور می کنند. این فوتون ها پرتو لیزر را تشکیل می دهند. برای لیزرهای الیافی تخدیر شده با ایتربیوم، تنها فوتون هایی با طول موج 1064 نانومتر مناسب هستند. 

ساطع شدن پرتو

قبل از اینکه اشعه لیزر روی سطح علامت گذاری دائمی انجام دهد، از طریق یک عدسی و گاهی اوقات از طریق یک بسط دهنده پرتو (هر دو در داخل سر لیزر قرار دارند) عبور می کند.
لنز پرتو لیزر را روی یک مکان متمرکز می کند و به آن اجازه می دهد انرژی کافی برای حکاکی تولید کند. از طرف دیگر بسط دهنده پرتو، اندازه اشعه لیزر را گسترش می دهد.
لیزرهای فایبر با استفاده از آینه، پرتو را به مکان خاصی در متریال هدایت می کنند. این آینه ها با استفاده از "موتورهای گالوانومتر" یا گالووس که نوع خاصی از موتورها هستند که می توانند پرتو لیزر را بسیار دقیق و با سرعت بالا حرکت دهند کنترل می کنند.

قدم آخر: انتخاب دستگاه لیزر

هنگامی که زمان انتخاب فرا می رسد، نوع منبع لیزر مورد نیاز خود و همچنین اینکه آیا پرتو باید پالسی باشد یا پیوسته را در نظر داشته باشید. از میزان زمان مورد نیز برای حکاکی در چرخه ی کسب و کار خود آگاه باشید و مطمئن شوید که سایر اطلاعات اولیه (مواد، تجهیزات ردیابی، انواع علامت گذاری، گزینه های لیزری، گواهینامه های مورد نیاز و غیره) را برای درک الزامات برنامه خود جمع آوری کرده اید.
پس از انجام این کار نمونه کار های آزمایشی را با شرکت های مختلف اجرا کنید. این کار به شما این امکان را می دهد که یک تصمیم آگاهانه بگیرید و بهترین لیزر فایبر را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. برای سفارش انواع دستگاه های لیزر با شماره 02144206363 تماس بگیرید. 

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱