مزایای استفاده از کاغذ کوتینگ دار برای چاپ

مزایای استفاده از کاغذ کوتینگ دار برای چاپ

روکش رس یا پلیمر که در یک یا هر دو طرف اعمال می شود کوتینگ نام دارد. پوشش (کوتینگ) می تواند مات یا براق باشد. دستگاه چاپ تجاری معمولا مجموعه ای از کاغذهای کوتینگ دار و بدون کوتینگ که هر کدام مزایا و معایب خود را دارد برای استفاده در پروژه های چاپ ارائه می دهند. با استفاده از کاغذ کوتینگ دار در هنگام چاپ تصاویر واضح تر و روشن تری چاپ می شود و انعکاس بهتری نسبت به کاغذ بدون کوتینگ دارد. حتی کاغذهای کدر با روکش مات که چندان براق هم نیستند، کیفیت بسیار بالاتری را نسبت به کاغذهای بدون کوتینگ برای چاپ فراهم می کنند. کوتینگ معمولا در دو طرف ورق پوشانده می شوند اما می توان کوتینگ را فقط در یک طرف نیز قرار داد، این عمل مانند استفاده از برچسب بر روی کاغذ عمل می کند.

 

انواع کاغذ کوتینگ دار

کاغذهای کوتینگ دار در کارخانه های کاغذ سازی تولید می شوند و نباید آن ها را با کاغذی که در یک شرکت چاپ تجاری در حین فرایند چاپ با روکش UV تولید می شود.

کاغذ با روکش براق: این نوع کاغذ براق است و از کنتراست بالا و طیف رنگی وسیع تری نسبت به انواع کاغذ پشتیبانی می کند و اغلب برای تبلیغات بازاریابی و مجلات با تصاویر رنگی زیاد استفاده می شود. کاغذ گلاسه به تصاویر رنگی چاپ شده نوعی برجستگی می دهد بطوری که تصاویر آن به صورت ۳ بعدی از کاغذ بیرون زده اند که البته اینکار با کاغذی که بدون کوتینگ باشد تقریبا غیر ممکن است. البته لازم به ذکر است که گاهی تصاویر چاپ شده آنقدر برجسته می شود که اگر متنی درون عکس باشد غیر قابل خواندن می شود.

کاغذ کوتینگ دار کدر: این نوع کاغذ هنگامی استفاده می شود که تصاویر و متن هر دو در یک کار چاپ مهم هستند. نبودن تابش (رفلکس) خیره کننده روی کاغذ با روکش مات، خواندن متن را آسان می کند، علی رغم اینکه کاغذ با کوتینگ مات سطحی صاف و با کیفیت برای تولید عکس و تصاویر جدید ارائه می دهد.

کاغذ کوتینگ دار مات: مشابه کوتینگ کدر است با این تفاوت که در هنگام لمس کمی سبک تر و براق تر از کاغذ کدر است. از نظر کیفیت، این کاغذ نسبت به بقیه انواع کاغذ بی کیفیت تر است، در نتیجه قیمت آن نیز کم تر است.

کاغذ کوتینگ دار قالبی: این کاغذ فوق براق است. این کاغذ به شما امکان خلق بهترین تصاویر البته با برش های قالبی را می دهد. با این حال، چون کوتینگ و روکش موجود در کاغذ سنگین است تمایل به ترک خوردن دارد، بنابراین برای هر محصولات چاپی که باید تا شود توصیه نمی شود. کار با این نوع کاغذ به دلیل وزن آن سخت تر است و به طرز قابل توجهی گران تر از سایر کاغذهای کوتینگ دار است. از کاغذ کوتینگ دار برای انواع دستگاه چاپ بنر می توانید استفاده کنید. 

 

چه زمانی کاغذ کوتینگ دار ترجیح داده می شود؟

کاغذ کوتینگ دار جلوه ای براق و حرفه ای به تبلیغات مجله ای و نشریات مشابه می افزاید. کاغذ کوتینک دار در برابر کثیفی و رطوبت مقاوم است و برای چاپ به جوهر کمتری نیاز دارد زیرا جاذب نیست و باعث می شود جوهر عمیقا وارد بافت کاغذ نشود. از آنجا که جوهر به طور ذاتی تمایل دارد تا بر روی سطح کاغذ بنشیند و در آن فرو رود، موجب برجستگی و وضوح بیشتر تصاویر می شوند. کاغذهای کوتینگ دار معمولا سنگین تر از کاغذهای بدون کوتینگ هستند که این امر بر روی دستگاه چاپ اثر می گذارد زیرا قسمت رول جمع کن کاغذ مجبور به حمل بار سنگین تر می شود.

از آنجا که کاغذ کوتینگ دار صاف تر است و جوهر را به شیوه ی بهتری انتقال می دهد (آن را جذب نمی کند)، نسبت به کاغذ بدون کوتینگ برای انواع خاصی از تکنیک های تکمیل مانند صیقل دادن محصول (spot varnish) مناسب تر است.

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱