مراحل چاپ پارچه با روش DTF

مراحل چاپ پارچه  با روش DTF

صنعت چاپ نساجی دیجیتال از دهه گذشته شاهد رشد سریع بوده است زیرا کاربران بیشتر و بیشتر به سمت دیجیتالی شدن چاپ نساجی روی آورده اند. استفاده از دستگاه چاپ پارچه دیجیتالی به شما امکان می دهد سهولت، سادگی، عملکرد پارچه، قوام و مهمتر از همه تنوع بسیار زیادی در رنگ های پارچه را القا کنید، بنابراین کل فرآیند را در مجموع قابل اعتماد و مقرون به صرفه می کند. چندین فرآیند وجود دارد که تحت چتر چاپ دیجیتالی روی پارچه قرار می گیرند. در این مقاله، ما عمدتا در مورد فرآیند چاپ DTF (چاپ مستقیم به فیلم) بحث خواهیم کرد.

 

- فرآیندهای چاپ نساجی محبوب 

  • چاپ دیجیتال سابلیمیشن
  • چاپ پارچه دیجیتال
  • چاپ مستقیم به فیلم (DTF)

 

چاپ DTF چیست؟

چاپ DTF به معنای چاپ بر روی کاغذ فیلم و سپس چاپ از روی کاغذ فیلم به روی الیاف (البسه) می باشد. فرآیندهای DTF به همان سادگی که از نامش پیداست جهت چاپ روی یک فیلم و انتقال مستقیم روی پارچه کار می کند. برجسته ترین عاملی که باعث می شود این فرآیند برای تعداد بیشتری از افراد قابل استفاده باشد، آزادی انتخاب هر پارچه ای است. چه از پلی استر، پنبه، ابریشم یا الیاف مصنوعی مانند ابریشم مصنوعی یا سه رنگ، فرآیند چاپ DTF قطعاً جادوی خود را بر روی آنها اعمال می کند.

 

- پیش نیازها برای چاپ DTF

الزامات مورد نیاز برای چاپ DTF نیاز به سرمایه گذاری سنگین از طرف کاربر ندارد. چه کسی که در حال حاضر در یکی از مراحل چاپ پارچه دیجیتالی ذکر شده در بالا مشغول است و می خواهد به عنوان توسعه کسب و کار به چاپ DTF روی بیاورد یا کسی که می خواهد با چاپ DTF شروع به چاپ پارچه دیجیتال کند، باید در این زمینه سرمایه گذاری کند.

1- مستقیم به چاپگر فیلم

این چاپگرها اغلب چاپگرهای اصلاح شده DTF نامیده می شوند. این چاپگرها عمدتا چاپگرهای اصلی 6 رنگ مخزن جوهر مانند Epson L800 ،L805 ،L1800 و غیره هستند. دلیل انتخاب این سری چاپگرها این است که این چاپگرها با 6 رنگ کار می کنند. این کار باعث راحتی کار می شود زیرا جوهرهای CMYK DTF می توانند وارد مخازن استاندارد CMYK شوند در حالی که مخازن LC و LM چاپگر را می توان با جوهرهای سفید DTF پر کرد. همچنین غلطک های مورد استفاده برای کشیدن صفحه حذف می شوند تا از ظاهر شدن "روکش" روی لایه سفید چاپ شده روی فیلم DTF جلوگیری شود

2- فیلم ها

فیلم های PET در فرآیند چاپ DTF استفاده می شوند. این فیلم ها با فیلم هایی که در چاپ روی صفحه استفاده می شود متفاوت است. ضخامت این قطعات 0.75 میلی متر است و ویژگی های انتقال بهتری دارند. در زبان بازار، اغلب از آنها به عنوان فیلم های انتقال DTF یاد می شود. فیلم های DTF در قالب ورق های برش (قابل استفاده برای مقیاس کوچک) و رول (با تنظیم تجاری استفاده می شود) موجود است. طبقه بندی دیگر فیلم های PET بر اساس نوع لایه برداری است که پس از انتقال انجام می شود. بر اساس دما، فیلم ها یا از نوع پوست داغ هستند یا از نوع پوست سرد هستند.

3- نرم افزار

نرم افزار بخش مهمی از فرآیند است. ویژگی های چاپ، عملکرد رنگ جوهرها و عملکرد چاپ نهایی روی پارچه پس از انتقال تا حد زیادی تحت تأثیر نرم افزار است. برای DTF، به یک نرم افزار تخصصی RIP نیاز است که بتواند CMYK و رنگ های سفید را اداره کند. مشخصات رنگ، سطح جوهر، اندازه قطره و سایر عوامل موثر در نتیجه چاپ بهینه، همگی توسط نرم افزار DTF Printing کنترل می شوند.

4- پودر چسب داغ مذاب

پودر چاپ DTF سفید رنگ است و به عنوان یک ماده چسبی عمل می کند که رنگدانه های رنگی چاپ شده را به الیاف پارچه متصل می کند. درجه های مختلفی از پودر ذوب داغ DTF وجود دارد که بر حسب میکرون مشخص شده است. درجه مناسب باید بر اساس الزامات انتخاب شود.

5- جوهرهای چاپ DTF

اینها جوهرهای رنگدانه ای با طراحی خاص هستند که در رنگ های فیروزه ای، سرخابی، زرد، سیاه و سفید موجود است. جوهر سفید یک جزء خاص است که پایه سفید چاپ روی فیلم را نشان می دهد و طرح رنگی روی آن چاپ شده است.

6- پودر شوکر اتوماتیک

پودر شکن اتوماتیک در تنظیمات تجاری DTF برای اعمال یکنواخت پودر و همچنین حذف پودر اضافی استفاده می شود.

7- کوره پخت 

فر پخت در اصل یک فر صنعتی کوچک است که برای ذوب کردن پودر ذوب داغ که روی فیلم انتقال استفاده می شود استفاده می شود. از طرف دیگر، می توان از دستگاه پرس حرارتی برای انجام این کار استفاده کرد، اما باید در حالت بدون تماس استفاده شود.

8- دستگاه پرس حرارتی

دستگاه پرس حرارتی عمدتا برای انتقال تصویر چاپ شده روی فیلم به پارچه استفاده می شود. همچنین می تواند برای گرم کردن پودر مذاب داغ روی فیلم DTF استفاده شود. روش انجام این کار در فرآیند زیر شرح داده شده است.

 

مستقیم به چاپ فیلم (مراحل اولیه) 

مرحله 1: چاپ روی فیلم

به جای کاغذ معمولی، فیلم PET را در سینی های چاپگر قرار دهید. ابتدا کل تصویر را به رنگ سفید روی فیلم PET چاپ کنید. پس از این کار، با استفاده از تنظیمات رنگ مناسب در چاپگر، تصویر مورد نیاز را روی لایه تصویر سفید چاپ کنید. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که چاپ روی فیلم باید یک تصویر آینه از تصویر واقعی باشد که باید روی پارچه ظاهر شود.

مرحله 2: پودر کردن

این مرحله استفاده از پودر ذوب داغ بر روی فیلم است که تصویر چاپ شده روی آن وجود دارد. هنگامی که چاپ مرطوب است، پودر به طور یکنواخت استفاده می شود و پودر اضافی باید با دقت برداشته شود. نکته مهم این است که اطمینان حاصل کنید که پودر به طور یکنواخت در تمام سطح چاپ شده روی فیلم پخش شده است. یکی از راه های متداول برای اطمینان از این امر این است که فیلم را در لبه های کوتاه خود نگه دارید به طوری که لبه های بلند آن موازی با کف (جهت چشم انداز) باشد و پودر را در وسط فیلم از بالا به پایین بریزید به طوری که تقریباً 1 تشکیل دهد. پشته ضخامت اینچ در مرکز از بالا به پایین. فیلم را به همراه پودر بردارید و کمی آن را به سمت داخل خم کنید به طوری که یک U کوچک با سطح مقعر رو به روی خود ایجاد کند. حالا این فیلم را از چپ به راست بسیار ملایم تکان دهید تا پودر به آرامی و به طور مساوی در سراسر سطح فیلم پخش شود. متناوبا، می توان از شیکرهای خودکار موجود برای تنظیمات تجاری استفاده کرد.

مرحله 3: ذوب پودر

مانند نام، پودر در این مرحله ذوب می شود. این را می توان به روش های مختلف انجام داد. متداول ترین روش این است که فیلم را با تصویر چاپ شده و پودر اعمال شده در فر پخت و حرارت قرار دهید. اگر فر سفت کننده در دسترس نیست، فیلم را داخل پرس حرارتی قرار دهید و قسمت بالای پرس را بسیار نزدیک به فیلم کنید اما آن را لمس نکنید. باید بین 4 تا 7 میلی متر فاصله بین فیلم و صفحه پرس حرارتی وجود داشته باشد. برای بستن قسمت پرس می توان از سیم فلزی استفاده کرد تا کاملاً روی فیلم بسته نشود و فاصله لازم را ایجاد کند. برای دستیابی به بهترین نتایج، توصیه می شود برای ذوب پودر از مشخصات سازنده استفاده کنید. بسته به پودر و تجهیزات، گرمایش عموماً به مدت 2 تا 5 دقیقه با دمای 160 تا 170 درجه سانتیگراد انجام می شود.

مرحله 4: پیش فشار دادن

این مرحله شامل پیش فشار پارچه قبل از انتقال تصویر توسط فیلم است. پارچه در پرس حرارتی نگهداری می شود و تحت فشار حدود 2 تا 5 ثانیه تحت فشار قرار می گیرد. این کار برای صاف شدن پارچه و همچنین اطمینان از رطوبت زدایی پارچه انجام می شود. پیش فشار دادن به انتقال مناسب تصویر از فیلم به پارچه کمک می کند.

مرحله 5: انتقال

این قلب فرآیند چاپ DTF است. فیلم PET با تصویر و پودر ذوب شده روی پارچه از پیش فشرده شده در پرس حرارتی قرار می گیرد تا چسبندگی قوی بین فیلم و پارچه ایجاد شود. این فرآیند "درمان" نیز نامیده می شود. عمل آوری در محدوده دمایی 160 تا 170 درجه سانتیگراد و تقریباً 15 تا 20 ثانیه انجام می شود. فیلم اکنون محکم به پارچه متصل شده است.

مرحله 6: لایه برداری سرد

مهم این است که پارچه و فیلم چسبانده شده روی آن قبل از بیرون آوردن فیلم، تا دمای اتاق سرد شود. از آنجا که ذوب گرم دارای طبیعت مشابه آمیدها است، هنگام سرد شدن، مانند یک چسبنده عمل می کند که رنگدانه رنگی را در جوهرها در چسبندگی محکم با الیاف پارچه نگه می دارد. پس از خنک شدن فیلم، باید از پارچه جدا شود و طرح مورد نیاز با جوهر روی پارچه چاپ شود. 

مرحله 7: پس از فشار دادن

این یک مرحله اختیاری است اما برای بهترین نتایج و پارامترهای عملکرد بالا مانند استحکام شستشو و مالش بسیار توصیه می شود. در این مرحله، پارچه نهایی با طرح منتقل شده حدود 10 تا 15 ثانیه در پرس حرارتی فشرده می شود.

 

مزایا و معایب مستقیم چاپ فیلم 

بیایید کمی در مورد مزایا و معایب چاپ DTF صحبت کنیم.

- مزایا

  • تقریباً با همه انواع پارچه ها کار می کند
  • نیازی به پیش درمان ندارد
  • پارچه هایی که به این ترتیب طراحی شده اند ویژگی های شستشوی خوبی را نشان می دهند.
  • پارچه دارای لمس بسیار جزئی دست است
  • این فرایند سریعتر و خسته کننده تر از چاپ DTG است

 

- معایب

  • چاپ با دستگاه چاپ پارچه دیجیتالی به روش DTF در مقایسه با پارچه هایی که با چاپ سابلیمیشن طراحی شده اند احساس نواحی چاپ شده کمی تحت تأثیر قرار می گیرد.
  • در مقایسه با چاپ سابلیمیشن، شادابی رنگ کمی کم است.

Splashjet در حال حاضر جوهرهای DTF با کیفیت عالی ارائه می دهد که با همه چاپگرهای محبوب DTF و هد چاپ Epson مانندi3200 ،4720،xp600  tx800 ، dx5 ،mach1440 و غیره سازگار است. این جوهرها رنگ و عملکرد پارچه ای بی نقص را به نمایش می گذارند. جوهرهای Splashjet به ویژه برای اثربخشی آنها در بیرون آوردن ظریف ترین رنگ ها روی پارچه های رنگ روشن و تیره مشهور هستند. رنگ سفید خاص، تراکم مناسب رنگ های چاپ شده را در مصرف مطلوب جوهر تضمین می کند.

به طور کلی می توان گفت که فرآیند DTF عملاً همه محدودیت هایی را که معمولاً در سایر فرآیندهای چاپ نساجی با آن روبرو می شوند، لغو می کند، به ویژه هنگام انتخاب پارچه برای چاپ. از آنجا که پیش تصفیه ضروری نیست، در بسیاری از موارد، هزینه کلی چاپ کاهش می یابد و از این رو حاشیه سود بالاتری را ارائه می دهد.

پیش بینی می شود صنعت چاپ نساجی با رشد بیشتر پارچه های تولید شده توسط DTF رو به رو شود. در نتیجه، فرآیند چاپ DTF را می توان راهی موثر برای تولید پارچه ها از نظر اقتصادی دانست.

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱