مدیریت رنگ در چاپ سابلیمیشن

مدیریت رنگ در چاپ سابلیمیشن

مدیریت رنگ در چاپ سابلیمیشن بسیار مهم است و همه‌ تولیدکنندگان  باید نکات مدیریت رنگ را بدانند. نوین تاک در این مقاله قصد دارد مدیریت رنگ در چاپ دستگاه سابلیمیشن را به طور کامل توضیح دهد. وقتی که پای چاپ دیجیتال در میان باشد، رنگ هم هنر است و هم دانش. هنر هنگامی به وجود می‌آید که طرح دلخواه را روی محصول چاپ می‌ کنید و علم در طی پروسه‌ چاپ ایجاد می‌شود.

دانش درباره ی اینکه رنگ در محیط چاپ دیجیتال چه واکنشی می‌دهد برای گزفتن یک چاپ موفق ضروری است. علم درباره‌ی رنگ ها بسیار پیچیده است. اینجا به چند مفهوم ساده برای گرفتن خروجی بهتر از چاپ اشاره می‌کنیم.

 

مدیریت رنگ چیست؟

رنگی که شما در صفحه ی نمایش خود مشاهده می کنید، هیچ وقت با رنگ خروجی در چاپ شما یکی نیست. دلیل این امر این است که رنگ هایی که در صفحه نمایش مشاهده می کنید ترکیبی است از رنگ‌های قرمز، سبز و آبی. ماشین های چاپگر معمولا از ۴ تا ۸ رنگ برای چاپ محصول شما استفاده می کنند. CMYK چهار رنگ استاندارد برای چاپگر های چهار رنگ می باشد.
نمایشگر کامپیوتر رنگ های روشن را حذف می کند. همچنین تمام رنگ ها در طیف رنگی قابل مشاهده میتواند با ادغام رنگ قرمز ، آبی و سبز به دست بیاید. نمایشگر فقط می‌تواند یک گاموت (طیف رنگ) را از طیف رنگی قابل مشاهده نمایش دهد.
محصولات چاپ شده طول موج های خاص از روشنایی را جذب یا دفع می‌کنند، احتمالا مانیتور برخی از نورها را حذف می‌کند. از جوهرهای آبی ، قرمز و زرد و مرکب‌ها به عنوان فیلتر استفاده می‌شوند. از انواع حجم جوهر قرمز ، سبز و آبی از نور رنگ سفید کاسته میشود تا طیف رنگ مورد نظر برای چاپ به دست بیاید.
همانطور که میبینید، در تولید هر دو نوع رنگ تفاوت فاحشی وجود دارد. یکی از آن‌ها افزودنی است؛ و دیگری کاستنی. در چاپ دیجیتال، شما در یک محیط افزودنی کار می‌کنید (RGB) و بعد ار آن چاپگر و نرم افزار باید رنگ ها را برای کار در محیط کاستنی تغییر دهند(CMYK). مدیریت رنگ یا تصحیح رنگ، همان پروسه‌ی تصحیح رنگ در هنگام تبدیل است که توسط آن میتوان یک محصول بسیار با کیفیت‌تر دریافت کنید.


چالش‌ های مخصوص چاپ پارچه

با چاپ سابلیمیشن، یک عنصر دیگر نیز برای پروسه‌ی کنترل رنگ نیز باید مورد توجه قرار گیرد. هنگامی که صفحه ی سابلیمیشن حرارت و پرس داده میشود ، جوهر به گازی تبدیل می شود که با پلیمرهای بستر پیوند می خورد. در طی این فرآیند (تولید گاز) رنگ های خاصی جابجا می شوند ، بنابراین محصول نهایی مانند تصویر اصلی روی نمایشگر به نظر نمی رسد.
همچنین ممکن است متوجه شوید که رنگهای جوهر چاپ شده روی کاغذ انتقال شما با تصویر نهایی پس از دریافت گرما و فشار ایجاد می شود ، بسیار متفاوت است. این به دلیل خصوصیات شیمیایی فرآیند سابلیمیشن است.
در فرایند سابلیمیشن این مسائل باید برای هر چاپگر و ترکیب مرکب بررسی شود. در شرایط شدید ، ممکن است برای هر ترکیبی از چاپگر / جوهر / بستر و کاغذ انتقال تصحیح رنگ لازم باشد. با این حال ، آزمایش ها نشان داده است که در بیشتر موارد ، کاغذ انتقال با کیفیت معمولی بر صحت و درستی رنگ نهایی تأثیر نمی گذارد. به همین دلیل است که ما توصیه می کنیم فقط از کاغذهای با کیفیت بالا استفاده کنید.

 

پایه‌ مدیریت رنگ

حالا که می دانید چرا مدیریت رنگ برای چاپ سابلیمیشن ضروری است ، بیایید به چند روش برای انجام این کار نگاهی بیندازیم. 

 

- پروفایل ICC

پروفایل ICC (International Color Consortium) مجموعه ای از داده ها است که اطمینان می دهد هنگامی که یک رنگ روی صفحه نمایشگر انتخاب می شود، رنگ تعیین شده به طور مداوم و صحیح روی سطح چاپ شونده تحویل داده می شود. آن را به عنوان یک برنامه تطبیق رنگ در نظر بگیرید ، زیرا رنگ صفحه به ندرت همان خروجی رنگ را تولید می کند. یک پروفایل پیوندی را بین رنگهای نمایشگر و رنگهای چاپ شده ایجاد می کند. پروفایل رنگ را تغییر نمی دهد ، بلکه خروجی صحیح ورودی مشخص را تضمین می کند.

برای استفاده از این روش، باید با نرم افزار گرافیکی مطابق با ICC کار کنید (به عنوان مثال Photoshop ،Corel). پروفایل در مرحله خروجی چاپ قرار می گیرد و تنظیمات کارخانه هیچ تنظیم خاصی ندارد. این تنظیمات، تصویر را تصحیح می کند و سپس داده ها را بدون تأثیر بیشتر بر رنگ ها به چاپگر می فرستد.
این تغییر در هنگام تصعید می تواند کاملا چشمگیر باشد (به عنوان مثال برخی از رنگ‌های آبی روی کاغذ سبز به نظر می رسند)، بنابراین نمی توان قضاوت کرد که آیا چاپ صحیح است یا نه تا زمانی که بر روی لایه نهایی تصعید شود. ایجاد پروفایل‌های سابلیمیشن سفارشی و برنامه های کاربردی مدیریت رنگ پروفایل ها برای ایجاد رنگ تصحیح شده ضروری است.

 

- درایورهای چاپگر سفارشی

درایورهای چاپی سفارشی برنامه هایی هستند که دارای تصحیح رنگ در سیستم کنترل چاپگر هستند. مزیت این برنامه ها این است که تصحیح رنگ در مرحله درایور چاپ انجام می شود و استفاده از آنها معمولا از پروفایل ICC راحت تر است.
نرم افزار RIP مانند این نرم افزار به تولید ساده با مجموعه ای پیشرفته از ویژگی ها ،پوشه های داغ با تنظیمات از پیش تنظیم شده ، رابط کاربری چند زبانه ، گردش کار فایل و وب برای چاپ کمک می کند.
علاوه بر این ، Print Manager به شما امکان می دهد کاغذهای ترنسفر ، جوهرها ، حالت های رنگی و سطوح چاپ شونده را انتخاب کنید که این نرم افزار هنگام پردازش از RGB به CMYK در نظر خواهد گرفت. با استفاده از این تنظیمات سفارشی ، به دست آوردن رنگ های مناسب بسیار آسان است.

 

- نرم افزار ریپ RIP

متخصصان فنی محصول ممکن است استفاده از نرم افزار Raster Image Processing (RIP) را که شامل قابلیت ایجاد پروفایلICC برای مدیریت رنگ است را انتخاب کنند. به زبان ساده، RIP ها تصاویر را به نقاط جداگانه تبدیل می کنند و آن ها را به چاپگر می فرستند.
روند ایجاد پروفایل های ICC از ابتدا زمان بر است و به دانش احتیاج دارد. این کار با چاپ یک پالت رنگی خطی آغاز می شود. سپس از دستگاه اسپکتروفتومتر برای اندازه گیری رنگها استفاده می شود. از این نقاط داده ، نرم افزار الگوریتمی ایجاد می کند که فضای رنگ را محاسبه می کند و پروفایل ICC را تولید می کند. سپس انواع مختلف تصاویر بر روی انواع مختلف سطوح چاپ می شوند و مشخصات به دقت تنظیم می شود تا نتیجه نهایی بهینه شود.
همچنین نرم افزار RIP وظایف گردش کار را انجام می دهد، مانند چیدن تصاویر در صفحه و دسته ای یا به صف فرستادن برای چاپ. RIP از تعدادی از شرکت های نرم افزاری از جمله Wasatch و Ergosoft در دسترس است.

 

ترفندهای آسان تجارت

به عنوان یک چاپ کننده ی محصولات دیجیتال ، مواردی وجود دارد که می خواهید اطمینان حاصل کنید که رنگ های شما مطابق انتظار شما در می‌آید:

 

1. اعمال کردن ابزارهای درست مدیریت رنگ:

هر یک از گزینه های گفته شده در بالا روش های خاصی برای اعمال نرم افزار بر روی چاپ شما دارد. در مورد نحوه استفاده صحیح از آنها باید آموزش ببینید. به عنوان مثال ، اگر در حال چاپ طرحی از فتوشاپ هستید ، هنگام چاپ تصاویر ، گزینه Print Manager را انتخاب کنید ، نه گزینه SG500 ، SG1000 یا VJ 628 که ممکن است در لیست کشویی شما باشد. با انتخاب Print Manager به عنوان چاپگر ، نرم افزار مدیریت رنگ باز می شود که در آن می توانید انتخاب نوع کاغذ ، بستر ، حالت رنگ و غیره را انجام دهید.

 

2. همیشه در حالت RGB طراحی کنید

اکثر نرم افزارهای طراحی دارای یک حالت تنظیم رنگ برای فضای طراحی فایلی هستند. آنها معمولاً RGB و CMYK هستند. ما این را تعریف فضای رنگ می نامیم. هنگام کار با دستگاه سابلیمیشن، برای تولید رنگهای دقیق باید پروفایل RGB خاص را فعال کنید ، مگر اینکه با RIP که از CMYK استفاده می کند کار کنید.
به عنوان مثال ، بسیاری از گرافیست ها در حالت رنگی CMYK طراحی می کنند زیرا این مناسب ترین مورد برای چاپ تجاری است. از آنجا که تصعید به RGB نیاز دارد ، این فایل ها باید هنگام وارد شدن به نرم افزار طراحی شما ، تبدیل شوند. دلیل این امر این است که پروفایل های سابلیمیشن برای تبدیل رنگ های RGB به خروجی CMYK ساخته می شوند ، نه CMYK به CMYK (مگر اینکه از RIP استفاده شود).


3. چاپ و پرس جدول رنگ

چه از نمایه ICC استفاده می کنید و چه از درایور چاپ سفارشی ، پیشنهاد می کنیم با چاپ و تصحیح یک پالت کامل رنگ به پارچه‌ی سفید خالص ، یک نمودار رنگی ایجاد کنید. این یک مرجع بصری ایجاد می کند که می توانید به آن مراجعه کرده و به مشتریان نشان دهید.
اگرچه ممکن است رنگ ها روی نمایشگر مانند چاپ نباشند، اما با انتخاب رنگ های مورد نظر از نمودار، اطمینان حاصل خواهید کرد که خروجی هر بار مطابقت خواهد داشت.

 

4. اهمیت دوام

هرگونه تغییر در هر یک از متغیرهای ایجاد، چاپ و فشار بر روی خروجی نهایی شما تأثیر می گذارد. اینها شامل سطوج چاپ شونده، انتخاب کاغذ ترنسفر، زمان فشار دادن، دما و همچنین تکنیک های مدیریت رنگ است. لازم است آزمایش کنید تا زمانی که به نتایج دلخواه برسید. سپس، با درک کامل این که تغییر در استانداردها می تواند منجر به تغییر در شکل ظاهری و کیفیت محصول نهایی شود، مجموعه ای از استانداردها را برای کار ایجاد کنید.

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱