راهنمای خرید دستگاه برش لیزر

راهنمای خرید دستگاه برش لیزر

هنگام خرید دستگاه برش لیزر، موارد زیادی باید در نظر گرفته شود، این فراتر از قیمت خرید یا بازه های خدمات است. اما دقیقاً چه چیزی باید مورد توجه قرار گیرد؟ در اینجا قصد داریم نکات مهمی که هنگام خرید باید به آنها توجه کنید را شرح دهیم.

 

1- تفاوت لیزر CO2 با لیزر فایبر چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، لیزر CO2 از مخلوط گازی استفاده می کند که بر پایه دی اکسید کربن است. این مخلوط که معمولاً از CO2، نیتروژن و هلیوم تشکیل می شود، برای تولید پرتوی لیزر تحریک الکتریکی می کند. لیزرهای حالت جامد به صورت لیزرهای الیافی یا دیسکی در سطح قدرت مشابه با نمونه های CO2 در دسترس هستند. همانند لیزر CO2، محیط فعال لیزر فایبر، در این حالت جامدی شیشه ای یا کریستالی به شکل فیبر یا دیسک است.

در حالی که با لیزر CO2، پرتو لیزر با استفاده از اپتیک از طریق یک مسیر پرتو هدایت می شود، پرتو لیزر فایبر در یک فیبر فعال تولید می شود و از طریق یک فیبر حمل و نقل به سر برش دستگاه هدایت می شود. یکی از تفاوت های کلیدی، جدا از محیط لیزر به عنوان مثال، طول موج آن است: با لیزر فایبر، طول موج لیزر حدود 1 میکرون و با لیزر CO2،10 میکرومتر است. طول موج کوتاهتر لیزر فایبر در هنگام برش فولاد، فولاد ضد زنگ و آلومینیوم میزان جذب بالاتری دارد. میزان جذب بالاتر به معنای تولید گرمای کمتر در ماده ای است که در حال پردازش است، که البته یک ویژگی مثبت است.

فناوری CO2 برای همه افرادی که طیف گسترده ای از مواد و ورق های فلزی ضخیم را پردازش می کنند ایده آل است. از طرف دیگر، یک سیستم برش لیزری فایبر، قادر به پردازش محدوده ضخیم ورق ضخیم ورق با مواد مختلف از فولاد و فولاد ضد زنگ است.

 

2- مزایای لیزر فایبر در مقایسه با لیزر CO2 چیست؟

مزیت لیزر فایبر نسبت به لیزر CO2 کیفیت برش برتر آن در فولاد ضخیم (فولاد خفیف) است. از طرف دیگر لیزر فایبر سرعت برش بالا و هزینه های عملیاتی کمتری را در هر ساعت ارائه می دهد. لیزرهای فایبر به هیچ وجه به اندازه لیزرهای CO2 به انرژی احتیاج ندارند و بازده الکتریکی آنها تا 5 برابر بیشتر است. علاوه بر این، مسیر پرتوی لیزرهای فایبر ساده تر است. مزیت دیگر این است که یک سیستم لیزر فایبر با قدرت لیزر 8 تا 10 کیلووات فقط به یک پنجم فضای کف سیستم لیزر CO2 با قدرت قابل مقایسه نیاز دارد.

فناوری لیزر فایبر در سال های اخیر به سرعت پیشرفت کرده است. با این وجود، در نظر گرفتن فاکتورهایی بیش از توان لیزر و سرعت برش مهم است. موفقیت در بخش پردازش ورق فلز به مجموعه ای از عوامل متنوع و منفرد بستگی دارد که همه آنها پیرامون سوال اصلی می چرخند: گردش کار مطلوب چیست؟
عوامل بسیار زیاد متفاوت هستند. برای اینکه بتوان ارزیابی کرد که کدام دستگاه مناسب ترین حالت است، ابتدا باید برنامه مورد نظر را بفهمیم و نه تنها الزامات آن، بلکه محدودیت های آن را نیز تعریف کنیم. همچنین باید اهداف بالقوه جدید در افق و گزینه های دیگر را در نظر گرفت. از این گذشته، خرید سیستم برش لیزری سرمایه گذاری بزرگی است و این تصمیم فقط مربوط به خود دستگاه نیست. این خرید در کل فرآیند تولید تأثیر دارد، از جمله نیروی انسانی، خدمات و نگهداری، مواد مصرفی، از طریق دانش فنی.

فاکتورهای دیگری نیز در این امر دخیل هستند: لیزر فایبر به شرکت ها امکان می دهد تا سرعت یک مرحله را افزایش دهند. با این حال، این ممکن است بارگیری و تخلیه خودکار را ضروری کند، زیرا در غیر اینصورت دستگاه غالباً بیکار خواهد بود زیرا اپراتورهای آن قادر به ادامه کار نیستند.

هدف اصلی روشن است: کاهش هزینه ها در عین افزایش کیفیت محصول و بهره وری. دستیابی به این هدف با خرید یک دستگاه برش لیزر جدید نیاز به دانش فنی دارد که ممکن است هنوز در شرکت موجود نباشد. ظرفیت و عملکرد دستگاه باید با نیازها مطابقت داشته باشد. اگر مبلغ قابل توجهی در دستگاه برش لیزر فیبر در ترکیب با راه حل های پیچیده مدیریت مواد سرمایه گذاری کنید، طبیعتاً انتظار دستیابی به ROI مطلوب را دارید.

 

3- بازار سیستم برش لیزر در سال های اخیر چگونه پیشرفت کرده است؟

15 سال پیش، شاید بیش از 20 دستگاه نصب دستگاه برش لیزری وجود نداشت و تعداد انگشت شماری از تأمین کنندگان برجسته صنعت تحت سلطه آن بودند. در این بین، بازار باز شده است و امروزه تعداد زیادی دستگاه تولید دستگاه برش لیزر در بازار وجود دارد. تعداد تأمین کنندگان سایر قطعات مانند نرم افزار و کنترل CNC نیز به طرز چشمگیری افزایش یافته است، در نتیجه تقریباً هرکسی با دانش کافی بتواند اکنون یک دستگاه برش لیزری فیبر تولید کند.

این پیشرفت منجر به پر شدن بازار با تجهیزات ارزان قیمت شده است، و این دقیقاً جایی است که این مسئله نهفته است: شرکت های پردازش ورق با تعداد زیادی از تأمین کنندگان جدید روبرو هستند که دانش کمی در مورد فرآیند، در دسترس بودن قطعات یدکی را تضمین نمی کنند، و خدمات مشتری ارائه نمی دهند، زیرا تنها هدف آنها فروش با هزینه کم برای افزایش سهم بازار خود است. این امر اغلب باعث می شود که این واقعیت نادیده گرفته شود که سیستم برش لیزری به جای اینکه یک راه حل پلاگین و بازی باشد، فقط در شرایطی کار می کند که اجزای بی شماری بی عیب و نقص برهم کنش دارند.

این صنعت طی 25 سال گذشته پیشرفت های چشمگیری در فناوری داشته است و عرضه عمده فناوری همیشه چالش برانگیز است.


خدمات مشتری چقدر مهم است؟

خیلی مهم است! فن آوری فایبر فعلی به همان سطح نگهداری فن آوری CO2 نیاز ندارد، اما اگر دستگاه خراب شو ، لازم است. سرویس تأثیر دارد.

انتخاب دستگاه برش لیزری نه تنها بر اساس قیمت خرید بلکه در کل هزینه مالکیت نیز محاسبه می شود که در کل طول عمر دستگاه محاسبه می شود. هزینه های تعمیر و نگهداری و انرژی و همچنین زمان خرابی دستگاه قطعاً باید در نظر گرفته شود. هزینه های انرژی، که می تواند قسمت قابل توجهی از کل هزینه های سالانه را تشکیل دهد، با لیزرهای فایبر به طور قابل توجهی کمتر است.

به تمام این دلایل، خریداران بالقوه باید اطلاعاتی در مورد موجود بودن و تأمین قطعات یدکی بدست آورند، بنابراین در صورت خرابی دستگاه آنها می تواند سریع تعمیر شود. آنها همچنین باید روشن کنند که آیا تامین کننده یک تکنسین خدمات در نزدیکی مستقر دارد که به زبان آنها صحبت کند.

هنگامی که از فن آوری های پیچیده و بسیار پیچیده استفاده می کنید، باید حساب خود را با سکه سکه بزنید. دستگاه برش لیزری که به دلیل یک قطعه آسیب دیده قادر به برش نیست، به سادگی یک دارایی برای مشتری محسوب نمی شود.

 

عمر مفید دستگاه برش لیزری چقدر است؟

دستگاه برش لیزری می تواند مدت زمان طولانی دوام داشته باشد، به شرطی که چند نکته رعایت شود:

یک محیط مناسب برای دستگاه (درجه حرارت و رطوبت هوا)، تمیز کردن منظم و بیش از همه نگهداری منظم و حرفه ای ضروری است. اینها عوامل اساسی هستند که طول عمر طولانی را تضمین می کنند.

 

چقدر باید برای سرمایه گذاری آماده شود؟

پاسخ ساده ای برای این سوال وجود ندارد، زیرا این امر به عوامل زیادی بستگی دارد. همانطور که قبلاً ذکر شد، خواسته هایی که شما از دستگاه برش لیزر دارید، نقشی اساسی دارد. این روی اندازه و ظرفیت سیستم تأثیر دارد. تجهیزات جانبی نیز جنبه ای است که باید مورد توجه قرار گیرد: به عنوان مثال، آیا گردش کارها به سیستم بارگیری و تخلیه خودکار نیاز دارند؟

اگر تصمیم به خرید دستگاه برش لیزر دارید، نه تنها باید هزینه های خرید خود را متمرکز کنید، بلکه باید هزینه کل مالکیت را که برای کل عمر دستگاه محاسبه شده است ، از جمله هزینه های نگهداری و خرابی دستگاه ارزیابی کنید.

علاوه بر این، مهارت های فنی فعلی کارکنان و نیازهای آموزشی آنها نیز باید برطرف شود. شرکت هایی که این عوامل را در نظر نمی گیرند، معمولاً تصمیماتی می گیرند که می توانند عواقب ناگوار و طولانی مدت داشته باشند: آنها یک سیستم ارزان قیمت را انتخاب می کنند. کیفیت پایین، کمبود دانش و تجربه، نداشتن قطعات یدکی و سرویس دهی ضعیف می تواند در بدترین حالت به سرعت کل روند تولید را متوقف کند.

یک مفهوم یکپارچه که تمام نکات ذکر شده در بالا را در نظر بگیرد کاملاً ضروری است. در تجزیه و تحلیل نهایی، این مسئله کار مشترک است که راه حل بهینه برای خود پیدا کنید. زیرا فقط مشتری راضی مشتری خوبی است.

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱