راهنمای انتخاب و خرید دستگاه لیزر فایبر

راهنمای انتخاب و خرید دستگاه لیزر فایبر

قبل از انتخاب دستگاه لیزر فایبر یا سیستم حکاکی لیزری، معمولا باید اطلاعاتی در مورد کسب و کار و تولید خود جمع آوری کنید. این نکات می تواند به شما در تعیین نوع سیستم مورد نیاز و همچنین نحوه پیکربندی سیستم کمک کند.

 

چه نکاتی هنگام خرید دستگاه لیزر فایبر را باید در نظر گرفت؟

1- متریال مورد نیاز برای حکاکی را لیست کنید. اگرچه می توان طیف وسیعی از فلزات (مانند آلومینیوم، فولاد و فولاد ضد زنگ) را با لیزرهای فایبر حکاکی کرد اما هر آلیاژ دارای ویژگی های منحصر به فردی است که بر نحوه تعامل پرتو لیزر با سطح اثر می گذارد.

2- در صورت نیاز به قابلیت ردیابی، اطلاعاتی را که باید علامت گذاری شوند تعیین کنید. این اطلاعات ممکن است شامل وزن، شماره قطعه، شماره قالب، تاریخ و زمان و غیره باشد.

3- انواع حکاکی را مشخص کنید. این موارد ممکن است شامل متن، اعداد، آرم ها و کدهایی مانند کدهای ماتریس باشند.

4- تعیین کنید که چقدر زمان برای حکاکی لازم دارید. حتی یک برآورد تقریبی می تواند در یافتن دستگاه لیزر مناسب با زمان متناسب با نیاز شما مفید باشد.

5- در مورد گزینه های قابل انتخاب لیزر فایبر فکر کنید. راه حل های حکاکی لیزری می توانند شامل محفظه ایمنی لیزر، HMI برای تنظیم آسان لیزر برای عملیات مختلف، سیستم حذف گرد و غبار، پاک کننده ی هوا برای جلوگیری از تجمع گرد و غبار روی لنز و موارد دیگر باشد.

6- رتبه IP مورد نیاز خود را مشخص کنید. این امر توسط محیطی که در آن دستگاه علامت گذاری لیزری فایبر شما قرار دارد تعیین می شود. به عنوان مثال کارخانه های ریخته گری به حفاظت بالاتری نسبت به خطوط مونتاژ نیاز دارند. برخی از لیزرها در برابر گرد و غبار محافظت بهتری دارند.

7- تعرفه های برق مورد نیاز در کشور خود را مشخص کنید. مانند هر وسیله برقی، اگر لیزر این الزامات را برآورده نکند ممکن است نصب آن ممنوع باشد. به عنوان مثال گواهینامه UL در ایالات متحده وجود دارد. CE در اروپا و CSA در کانادا تعرفه های مصرفی برق را تعیین می کنند.

 

چرا باید از دستگاه لیزر فایبر برای حکاکی فلزات استفاده کرد؟

لیزرهای فایبر تنها گزینه های موجود برای حکاکی فلز نیستند. انواع دیگر لیزرها مانند لیزرهای Nd:YAG می توانند طول موج های مشابهی تولید کرده و از این رو مانند لیزر های فایبر برای عملکرد یکسان استفاده شوند. پس چرا لیزر فایبر را انتخاب می کنیم؟
لیزرهای مختلف می توانند با صورت های مختلفی پیکربندی شوند و بنابراین مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهند. لیزرهای فایبر مزایای زیر را ارائه می دهند:

• فیبرهای نوری که درون دستگاه استفاده شده به دلیل ویژگی هدایت نور کیفیت پرتو بهتری را ارائه می دهند (پرتو لیزر بهتر متمرکز می شود). در نتیجه، لیزرهای فایبری هنگام حکاکی فلزات کارآمدتر هستند.
• کم مصرف هستند و دارای تجهیزات مدیریت حرارت کوچکی می باشند.
• جمع و جور هستند.
• دارای هزینه مالکیت کم و همچنین نیازهای مراقبت و نگهداری آن ها پایین می باشد که آن ها را برای خطوط تولید خودکار ایده آل می کند. تولیدکنندگان نیازی به تنظیم مجدد آن ها ندارند تا کارایی خود را در طول زمان حفظ کنند.
• میانگین طول عمر منبع لیزر بسیار بالاست (100000 ساعت) و طی مدت زمان کم از کار نمی افتد. این بدان معناست که لیزرهای فایبر می توانند بیش از 10 سال تمام وقت کار کنند و نتایج یکسانی با کیفیت بالا داشته باشند.

 

تکنولوژی دستگاه فایبر لیزر چگونه کار می کند؟

درک فناوری لیزر فایبر می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه هنگام خرید لیزر کمک کند. برای توضیح نحوه عملکرد هر یک از اجزا، بیایید یک سفر کوتاه با پرتو لیزر را شروع کنیم. از دیودهای لیزر شروع کنیم، از فیبر نوری عبور کرده و در نهایت به قسمتی که باید حک شود ضربه بزنیم. 

 

- ماژول پمپاژ

سفر پرتو لیزر زمانی شروع می شود که دیودهای لیزر نور ساطع می کنند. با عبور از فیبر نوری، حجم نور افزایش پیدا می کند و آن را با فوتون هایی پمپ می کند و این امر موجب تجمع انرژی می شود.

 

- ماژول ارتعاش (Resonator)

هنگامی که فوتون ها وارد ماژول ارتعاش می شوند بین دو توری براگ به جلو و عقب پرتاب می شوند. گریتینگ براگ قطعه ای از فیبر نوری است که دارای نوارهای با چگالی پایین است و طول موج های منعکس شده را کنترل می کند.

یکی از توری های براگ عملکرد نیمه بازتابی دارد، به این معنی که فقط فوتون های طول موج خاص از آن عبور می کنند. این فوتون ها پرتو لیزر را تشکیل می دهند. برای لیزرهای الیافی تخدیر شده با ایتربیوم ، تنها فوتون هایی با طول موج 1064 نانومتر مناسب هستند.

 

- ساطع شدن پرتو

قبل از اینکه اشعه لیزر یک علامت دائمی روی سطح متریال ایجاد کند از طریق یک عدسی و گاهی اوقات از طریق یک بسط دهنده پرتو (هر دو در داخل سر لیزر قرار دارند) عبور می کند.

لنز پرتو لیزر را روی یک مکان متمرکز می کند و به آن اجازه می دهد انرژی کافی برای حکاکی تولید کند. از طرف دیگر بسط دهنده پرتو، اندازه اشعه لیزر را گسترش می دهد.
دستگاه لیزر فایبر با استفاده از آینه، پرتو را به مکان خاصی در متریال هدایت می کنند. این آینه ها با استفاده از "موتورهای گالوانومتر" یا گالووس که نوع خاصی از موتورها هستند که می توانند پرتو لیزر را بسیار دقیق و با سرعت بالا حرکت دهند کنترل می شوند. هنگامی از سری لیزر ساطع می شوند تا به سطح برخورد کند این پرتو سفر حکاکی خود را به پایان می رساند.

 

قدم آخر: انتخاب دستگاه لیزر

هنگامی که زمان انتخاب فرا می رسد، نوع منبع لیزر مورد نیاز خود و همچنین اینکه آیا پرتو باید پالسی باشد یا پیوسته را در نظر داشته باشید. از میزان زمان علامت گذاری در کسب و کار خود آگاه باشید و مطمئن شوید که سایر اطلاعات اولیه (مواد، تجهیزات ردیابی، انواع علامت گذاری، گزینه های لیزری، گواهینامه های مورد نیاز و غیره) را برای درک الزامات برنامه خود جمع آوری کرده اید.
پس از انجام این کار نمونه کار های آزمایشی را با شرکت های مختلف اجرا کنید. این کار به شما این امکان را می دهد که یک تصمیم آگاهانه بگیرید و بهترین لیزر فایبر را برای کسب و کار خود انتخاب کنید.

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱