خنک کننده دستگاه سی ان سی چیست و چه کاربردی دارد؟

خنک کننده دستگاه سی ان سی چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه سی ان سی یکی از مهم ترین تجهیزاتی است، که برای برش مورد استفاده قرار می گیرد. در جوامع صنعتی که ابزار و تجهیزات مهم ترین عامل برای زندگی بشر هستند، استفاده از فلزات در راس قرار گرفته است. برای تبدیل فلزات مختلف به قطعات دیگر، احتیاج به برش آن ها می باشد. دستگاه سی ان سی با قدرت بالا می تواند بهترین برش را بدون هیچ گونه ضایعاتی ایجاد کند. روی صحبت ما اکنون در مورد دستگاه خنک کننده این ابزار می باشد. برای دانستن این امر بهتر است دستگاه سی ان سی را مورد بررسی قرار دهیم، تا با بررسی ویژگی های آن، نیاز به خنک کننده به خوبی تشریح شود. پس همراه ما باشید و این مقاله را از دست ندهید.

علت استفاده از خنک کننده برای دستگاه سی ان سی

حین کارکرد دستگاه برش فشار و سرعت زیادی بر روی قطعات اعمال می شود. اصطکاک ما بین قطعات و سرعت بالای کار سبب گرم شدن در نتیجیه تغییر دمای دستگاه زیر برش می شود.
ممکن است حین کار و این افزایش دما دستگاه به تمامی قطعات آسیب جدی وارد کند. برای جلوگیری از این امر بهتر است یک دستگاهی وارد عمل شود، تا از این افزایش دما کاملا جلوگیری کند. به همین سبب دستگاه مجزایی تحت عنوان خنک کننده ساخته شده و همراه دستگاه سی ان سی مورد استفاده قرار می گیرد.
دستگاه خنک کننده برای ابزار و ماشین آلات مختلفی وجود دارد، که بر اساس قابلیت های ماشین ها و تجهیزات، دستگاه خنک کننده نیز دارای ویژگی های منحصر به فردی است. برای دانستن این امر که دستگاه خنک کننده سی ان سی دقیقا چه ویژگی هایی داشته و چگونه عمل می کند، بایست تمام مشخصاتش را مورد بررسی قرار دهیم.

نحوه عملکرد خنک کننده دستگاه cnc

دستگاه خنک کننده دارای مکانیزم ساده و کاربردی است، که با دارا بودن چند قسمت مانع از افزایش دمای قطعات می شود. به دلیل ظرافت برش قطعات امکان دخالت عوامل دیگر وجود نداشته و باید خنک کننده در مکان درست به نحوی متصل شود، تا دستگاه بدون هیچ مزاحمتی علاوه بر انجام فعالیت عادی خود، دچار تغییرات دمایی نیز نشود.
همانگونه که قطعه زیر برش در اثر فشار و سرعت گرم می شود، خود دستگاه سی ان سی نیز دچار همین اتفاق شده و افزایش دما ممکن است، آسیب های جبران ناپذیری را وارد کند.
دستگاه خنک کننده به تنهایی نمی تواند، مانع از افزایش دما شود، آب مهم‌ ترین عاملی است که عمل خنک کنندگی را انجام می دهد. بدون حضور آب این کار میسر نیست. خنک کننده ها انواع مختلفی دارند، یکی از آن ها چند شلنگ و لوله آب داشته و با قرار گیری در کنار سی ان سی آب را به تیغه و قطعه زیری می پاشد.
هم چنان که فعالیت دستگاه سبب گرم شدن می شود، آب این گرما را گرفته و با سرعت زیاد بخار شده و به راحتی از افزایش دما جلوگیری می کند. علاوه بر آن آب با دریافت گرما سری خاصی به دستگاه و قطعه داده و بعد از پایان کار هم دستگاه و هم قطعه زیرین بسیار سرد و خنک می باشند و از خطرات ناشی از افزایش دما کاملا جلوگیری شده است.
استفاده از آب مزیت دیگری را نیز با خود دارد، هنگان فعالیت دستگاه سی ان سی و انجام برش براده و خرده هایی به اطراف پاشیده می شود، که ممکن است سبب ایجاد آیب به اطراف شود.
با وجود آب تا حد زیادی از این پرش جلوگیری شده است و ضایعات در کنار دستگاه ریخته می شوند. دستگاه خنک کننده که با آب کار می کند، مختص یک سری از دستگاه سی ان سی بوده و تمامی آن ها نمی توانند از این مدل استفاده کنند.
به عنوان مثال دستگاه cnc چوب با این خنک کننده هیچ گونه سازگاری ندارد و چرا که چوب ها هنگام تماس با آب دچار صدمه و آسیب می شوند، برای این نمونه از سی ان سی ها خنک کننده های دیگری وجود داشته که دارای ویژگی های کاملا مجزایی می باشند.

بیشتر بخوانید: چاه ارت چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

نحوه کارکرد دستگاه خنک کننده فن دار

دستگاه سی ان سی چوب کاربرد بسیار زیادی دارد، این دستگاه علاوه بر برش چوب می تواند طرح های زیبایی بر روی چوب ایجاد کند، با توجه با کارایی بالا و خطرات بسیار ناشی از افزایش دمای دستگاه سی ان سی چوب، احتیاج به یک خنک کننده مناسب داریم، چرا که افزایش دما در چوب سبب آتش سوزی و خسارات بسیار زیادی می شود.
برای این امر خنک کننده ای طراحی شده است که توسط فن و پنکه ها مختلف افزایش دما را کنترل می کنند. خنک کننده های فن دار نیز مختلف بوده و با توجه به کارایی و قدرت دستگاه سی ان سی مختلف می باشند.
فن و یا همان پنکه درون محفظه ای جدا قرار گرفته و در فاصله با دستگاه نصب می شود. همزمان با شروع فعالیت سی آن سی، روشن می شود. باد سردی را به صورت مستقیم می فرستند و اگر تیغه و چوب گرم شوند، به خاطر سردی باد خنک خواهند شد. اما فن نیز ممکن است، دچار افزایش دما و ایجاد باد گرم کند، برای جلوگیری از این اتفاق از فن های معمولی استفاده نمی شود و اتصالاتی در پشن فن وجود دارد که توسط ما خارجی باد های سرد تولید می کنند.
اگر بخواهیم نحوه فعالیت آن را بهتر شرح بدهیم می توانیم فن خنک کننده را با گاز فریون یخچال و اسپلیت ها مقایسه کنیم. اسپلیت دستگاه بزرگی با خنک کنندگی قوی بوده که باد های سرد را در هوا به جریان وا می دارد؛ چرا که لوله های باریکی از گاز فریون وجود داشته و با سرد و گرم شدن این گاز سرمای زیادی تولید و توسط فن راهی محیط می شود.
می توان فن خنک کننده را نیز یک اسپلیت کوچک دانست. به همین ترتیب خنک کننده مانع از هرگونه افزایش دمایی در دستگاه خواهد شد. این خنک کننده ها انواع و اقسام مختلفی دارند و بهتر است، هنگام کار و فعالیت نصب شده و مورد استفاده قرار گیرند.
یکی از شرایط مهم رعایت استاندارد، استفاده از خنک کننده ها می باشد، این دستگاه تنها مانع از افزایش دما نمی شوند، مزیت های بسیار دیگری نیز دارند.

مزیت استفاده از خنک کننده ها

هنگامی که تیغه با سرعت زیاد در حال فعالیت و ایجاد تراشه و برش است، ممکن است در اثر گرمای بالا گرم شده و کمی تغییر حالت بدهد. پس از این که تغییر حالت داد، نوع برشی که ایجاد خواهد کرد نیز متفاوت می باشد.
بدین صورت عملا دستگاه cnc به درستی کار نکرده و سبب از بین رفته قطعه زیر برش و ملزومات دستگاه می شود. با وجود یک خنک کننده اصولی و استاندارد، هرگز چنین اتفاقاتی بروز نخواهد دارد.

نکات مهم در رابطه با استفاده از خنک کننده

یکی از نکاتی که در رابطه با دستگاه خنک کننده باید مد نظر داشت، استفاده و انتخاب اصولی آن می باشد؛ چرا که اگر خنک کننده به درستی انتخاب نشود، نه تنها مانع از افزایش دما نشده بلکه خسارات زیادی نیز به بار می آورد.
به عنوان مثال برای دستگاه cnc فلزات، نباید خنک کننده فن دار استفاده کرد. چرا که تراشه های ریز فلز که پس از برش ایجاد شده اند، به اطراف پرتاب شده و مانند تیر باران عمل می کند.
ممکن است فن هیچ گونه تاثیری در خنک کردن دستگاه نداشته باشد. یکی دیگر از این نکات انتخاب فن مناسب دستگاه سی ان سی چوب می باشد. اگر فن در مقایسه با قدرت دستگاه اثر، توان کمتری داشته باشد، عمل خنک کنندگی به درستی انجام نمی شود، هم چنین اگر توان فن بیش از قدرت دستگاه باشد، با هدر رفت انرژی و افزایش هزینه های تولید مواجه خواهیم شد.

سخن آخر

در این مقاله در مورد دستگاه سی ان سی صحبت کردیم و مطالب مرتبط در این زمینه را در اخیارتان قرار دادیم. در صورتی که قصد خرید دستگاه cnc چوب یا دستگاه cnc فلزات را دارید، می‌ توانید از طریق سایت ما اقدام به خرید کنید. دستگاه های نوین تاک با نصب و راه اندازی و همچنین آموزش رایگان است. در صورتی که سوالی در این زمینه داشتید، می‌ توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱