تفاوت دستگاه حکاکی لیزری و دستگاه حکاکی مکانیکی چیست؟

تفاوت دستگاه حکاکی لیزری و دستگاه حکاکی مکانیکی چیست؟

چون دستگاه حکاکی مکانیکی و دستگاه حکاکی لیزری به طور گسترده ای در تبلیغات، نجاری و سایر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند، اغلب کاربران نمی توانند به درستی تشخیص دهند که آیا قطعه کار با دستگاه حکاکی لیزری پردازش شده است یا با دستگاه حکاکی مکانیکی. نوین تاک سعی دارد در این مقاله تفاوت بین دستگاه حکاکی لیزری و دستگاه حکاکی مکانیکی را مطرح کند.

 

دستگاه حکاکی مکانیکی و دستگاه حکاکی لیزری چه تفاوت هایی دارند؟

۱- تفاوت اصلی

تفاوت اصلی در روش حکاکی می باشد. دستگاه حکاکی لیزری از منبع نور به عنوان انرژی حکاکی برای حکاکی استفاده می کند؛ در حالیکه حکاکی ابزاری از تیغه های فلزی برای حکاکی استفاده میکند که انواع مختلف و مشخصه های مختلفی از تیغه ها مورد نیاز خواهد بود.

۲) دقت حکاکی متفاوت است

حکاکی لیزری بسیار دقیق تر از حکاکی ابزاری می باشد چون قطر منبع نور برای حکاکی لیزری بسیار کوچک است. خود ابزار حکاکی مکانیکی عرض و پهنای معینی دارد ، بنابراین از لحاظ دقت علاوه بر کیفیت خود دستگاه،  الزامات دقت ابزار را نیز مورد نیاز است.

۳- مواد مختلف کنده کاری

 در زمان انتخاب مواد حکاکی، حکاکی لیزری برای حکاکی عمیق روی مواد فلزی سخت است و ممکن است حکاکی فقط روی سطح فلز انجام بگیرد. دستگاه حکاکی مکانیکی میتواند به عمق خاصی از حکاکی یا حتی برش دست یابد.

۴- تفاوت در پردازش حکاکی لیزری

بدون تماس با قطعه مورد نظر  بوده و نیازی به تثبیت قطعه کار برای حکاکی نیست. حکاکی مکانیکی یک حکاکی تماسی بوده وبنبراین قطعه کار باید تثبیت شود.

۵- تفاوت در محدودیت زمانی

لوله لیزر که با لیزر حکاکی می شود محدوده زمانی مشخصی دارد، در حالیکه حکاکی با ابزار مکانیکی محدودیت زمانی ندارد، اما پوسیدگی و سایش ابزار نیز رخ خواهد داد. در صورت سایش و پوسیدگی جدی، تعویض ابزار ضروری است.

۶- تخلیه گاز خروجی

در فرآیند حکاکی مواد پلاستیکی، ممکن است حکاکی لیزری گاز سمی تولید کند و سیستم تهویه هوای ویژه ای  برای تخلیه گاز خروجی در هوا مورد نیاز است؛ دستگاه حکاکی لیزری هوا را آلوده نخواهد کرد.

۷- تفاوت در کیفیت تصاویر

حکاکی لیزری در حکاکی تصاویر بسیار خوب است. آن میتواند به طور مستقیم عکس ها را در فرمت جی پی جی حکاکی کند، اما حکاکی مکانیکی نمی تواند این کار را انجام دهد.

 

بیشتر بخوانید: دستگاه برش لیزر

 

چه نوع حکاکی (علامتگذاری) برای حکاکی لیزری محصولات پلاستیکی وجود دارد؟

حکاکی لیزری (علامتگذاری) لیزری یک روش پردازش بسیار انعطاف پذیر دارد که می تواند به سرعت و به وضوح الگوی پردازش را روی سطح پلاستیکی علامتگذاری کرده و به دقت همان  محصول وهمان موقعیت را مشخص کند .امروزه لیزر نوین تاک انواع لوگوها را برای حکاکی لیزری محصولات و فرآورده های پلاستیکی به اشتراک می گذارد.

دستگاه حکاکی لیزر مواد پلاستیکی بر مبنای سازماندهی مجدد سطح یا تغییر رنگ مواد بوده و می توان آن را به 4 نوع حکاکی مختلف تقسیم کرد:

۱- تغییر رنگ

زمانیکه پلاستیک تحت تابش  با یک طول موج لیزری نسبتا کوتاه قرار می گیرد،  می تواند تجزیه و جدا شده و رنگ نیز تغییر خواهد کرد، مشروط بر اینکه بتوان مقدار مناسبی از مواد افزودنی را به پلاستیک اضافه کرده که نتایج زیبایی به دست بیاید.

۲- کنده کاری

زمانیکه پیک لیزر بالاست یا نقطه ذوب ماده پایین است ، دمای موضعی سطح ماده بسیار بالاتر از نقطه ذوب ماده بوده و سطح مواد متحمل گازی شدن و یا خوردگی ساختاری خواهد شد.

۳- انتقال و عبور نمی تواند علامت ایجاد کند

مواد پلاستیکی شفاف و نیمه شفاف زیادی وجود دارند که لیزر از طریق مواد بدون ایجاد هیچ گونه علامتی از آنها عبور خواهد کرد. با این وجود پلی کربنات و پلی وینیل کلرید مواد ویژه ای هستند که برای چشم غیر مسلح شفاف بوده ، اما می توانند تحت تابش انرژی لیزری با شدت کم کربنیزه شوند و در نتیجه تصویر به وضوح مشخص شوند.

۴- حکاکی صورت گرفته و رنگ تغییر میکند

زمانیکه انرژی لیزر بسیار بالاست، تابش لیزر میتواند باعث کربنی شدن بیش از حد پلاستیک شده که به ایجاد لکه هایی با اندازه های مختلف و گودی های سیاه در ماده می انجامد. حکاکی لیزری مواد پلاستیکی مزایایی به همراه دارد:

1. سرعت حکاکی وعلامتگذاری بالاست و کوچکترین اجزا و جزییاتی که دسترسی به آنها سخت است علامتگذاری می شوند.

2. حکاکی (علامتگذاری) لیزری، حکاکی غیر تماسی بوده ودر برابر حرارت، خوردگی و اسید مقاوم می باشد.

3. حکاکی (علامتگذاری) لیزری می تواند مواد پلاستیکی مختلفی را حکاکی کند.

4. حکاکی (علامتگذاری) لیزری دقت بالایی داشته و میتواند حکاکی زیبا و خوبی را ایجاد کند.

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱