تفاوت دستگاه برش لیزر و دستگاه واتر جت

تفاوت دستگاه برش لیزر و دستگاه واتر جت

دو فرآیند اصلی که هنگام برش مواد از آن استفاده می کنند شامل دستگاه برش لیزر و دستگاه برش واتر جت می شود. بسته به نوع ماده استفاده شده و نتیجه نهایی مطلوب، یکی از این دو روش ممکن است برای یک محصول نهایی خاص مناسب باشد. در ابتدا، بررسی تفاوت های اساسی بین فرآیندها و مواردی که در کار با آن ها مناسب است می تواند کمک کننده باشد.


دستگاه برش لیزر چیست؟

دستگاه برش لیزر برای تأمین انرژی به لیزر گازی مانند لیزر CO2 متکی است. سپس CO2 از طریق پرتویی هدایت می شود که توسط آینه ها متمرکز شده و به سمت قطعه کار ارسال می شود. با استفاده از لیزرهای CO2 که منبع لیزر آن در داخل دستگاه قرار دارد و می تواند پرتوی لیزری با قدرت بین ۱۵۰۰ تا ۲۶۰۰ وات تولید کند. مواد و کاربردها، و همچنین دقت و ایمنی، فاکتورهای مهمی هستند که باید در هنگام برش لیزر به آنها دقت کرد.


جنس دستگاه برش لیزر چیست و چه کاربردی دارد؟

برش های لیزری با انواع مختلفی از مواد از جمله پلاستیک، شیشه، چوب و تمام فلزات (به جز فلزات بازتابنده) به خوبی کار می کنند. اگر ترکیبی از موادی با نقاط ذوب مختلف تشکیل شده باشد، بریدن آن بسیار دشوار است. ساختارهای در هم پیچیده با حفره را نمی توان به هیچ وجه با استفاده از دستگاه لیزر CO2 برش داد و پیدا کردن متریال با دسترسی محدود نیز دشوار است. مدیریت برش سه بعدی مواد نیز به دلیل هدایت پرتو سخت است.


دقت و ایمنی دستگاه برش لیزر

دقت در دستگاه برش لیزر مسئله ای نیست و حداقل اندازه شکاف برش بسته به سرعت لیزر به 0.006 اینچ می رسد. در صورت عدم رعایت فاصله مناسب و ایجاد سوراخ جزئی، ممکن است قطعه های باریک تر از فشار گاز شکل خود را از دست بدهند. تغییر شکل و تغییرات جزئی ساختاری می تواند در نتیجه تنش گرمایی رخ دهد و مواد بریده شده به صورت مخططی به نظر می رسند.

اگرچه عینک های ایمنی همیشه لازم نیستند، دستگاه برش لیزر باعث تولید دود و گرد و غبار می شود و برخی از پلاستیک ها و فلزات ممکن است بخارات سمی ایجاد کنند در این صورت تهویه مناسب بسیار مهم است. خطر کلی کار با دستگاه های برش لیزر و همچنین میزان تولید پسماند و پاکسازی بعدی بسیار کم است.

 

دستگاه برش واتر جت چیست؟

برای برش لیزری واتر جت از آب فشار قوی برای برش مواد استفاده می کند. برای افزایش توانایی برش، ساینده هایی مانند گارنت و اکسید آلومینیوم اغلب اضافه می شوند. روند کلی فرسایش در طبیعت را تقلید می کند، فقط با سرعت و غلظت بسیار بالاتر. یک پمپ فشار بالا آب را از طریق شلنگ های سفت و سخت هدایت می کند. در نتیجه یک جت آب قدرتمند ایجاد می کند - یک جت آب معمولی می تواند بین 4 تا 7 کیلووات خروجی داشته باشد. بر خلاف دستگاه برش لیزر، که منبع لیزر در داخل دستگاه قرار دارد، منطقه کار و پمپ در این دستگاه ها اغلب جدا هستند.

 

جنس دستگاه برش واتر جت چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه واتر جت ها می توانند تقریبا هر ماده ای از جمله مواد ترکیبی را برش دهند. با این حال، جت های آب تهدید لایه لایه سازی کردن متریال را دارند. آن ها گاهی اوقات می توانند برش مواد سه بعدی را کنترل کنند و توانایی محدودی در ساختارهای در هم پیچیده و حفره ها دارند. برش مواد با دسترسی محدود امکان پذیر اما دشوار است. واتر جت ها معمولا با استفاده از موادی مانند سنگ، سرامیک و فلزات ضخیم، برش و فرسایش را انجام می دهند.

دستگاه برش واترجت دقیقا به اندازه برش لیزری دقیق نیست و با حداقل شکاف اندازه برش 0.2 را ارائه می کند. به دلیل سطح بالای نیروی مورد استفاده، قطعات نازک، کوچک خوب نیستند و باید با دقت کنترل شوند. اگرچه تنش حرارتی مسئله ای نیست و در محل برش ایجاد نمی شود، سطح ماده در اثر مواد ساینده اضافه شده به واتر جت، ماسه زده می شود و برای محافظت از چشم باید از عینک استفاده شود. کلیت فرایند برش واتر جت کاملا پر سر و صدا است و به مقدار قابل توجهی تمیز کردن نیاز دارد مقدار زیادی زباله در نتیجه آب مخلوط و ساینده ایجاد می شود که از جمله مواردی است که باید به ان توجه کرد.

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱