تفاوت تکنولوژی چاپ یووی و سابلیمیشن در چیست؟

تفاوت تکنولوژی چاپ یووی و سابلیمیشن در چیست؟

از زمان معرفی اولین رایانه شخصی، ما وارد «عصر دیجیتال» شده‌ ایم. فناوری تقریباً تمام جنبه های زندگی روزمره ما را متحول کرده است و این پدیده در عرصه چاپ دیجیتال نیز تاثیر گذار بوده است. وقتی صحبت از فناوری چاپ دیجیتال است احتمالا این سوال پیش می آید که این چاپ را روی چه چیزی می توانیم انجام دهیم و چگونه این کار را می توان به طور موثرتر انجام داد؟

به عنوان مثال، یک کاور ساده تلفن همراه را در نظر بگیرید. هیچ چیز شگفت انگیزی در مورد این قطعه پلاستیکی عمومی وجود ندارد. با این حال، پس از تزئین و ایجاد چاپ منحصر روی آن، ارزش درک شده از محصول به طور تصاعدی افزایش می یابد. عملکرد کاور موبایل افزایش نیافته است، اما مردم مایل به پرداخت بیشتر هستند، فقط به این دلیل که چاپ روی آن شخصی سازی شده است.

اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در رابطه جدیدترین تکنولوژی های چاپ یعنی تکنولوژی دستگاه چاپ یو وی و چاپ با دستگاه سابلیمیشن کسب کنید، حتما در ادامه این بخش با ما همراه بمانید.

آشنایی با دستگاه چاپ سابلیمیشن و تکنولوژی آن

تصعید یک فرآیند شیمیایی است. به عبارت ساده تر، جایی که یک ماده جامد بدون عبور از مرحله مایع در بین آن، بلافاصله به گاز تبدیل می شود را تصعید می گویند و هنگامی که صحبت از چاپ سابلیمیشن (sublimation printing) می شود، متوجه می ‌شویم که به خود رنگ اشاره دارد. ما به این رنگ تصعید نیز می گوییم، زیرا این رنگ است که حالت را تغییر می دهد.
برای چاپ سابلیمیشن، ابتدا طرح شما بر روی کاغذ انتقال یا کاغذ ترنسفر تخصصی چاپ می شود. این به عنوان یک تصویر آینه ای، با استفاده از جوهرهای تخصصی رنگ چاپ می شود. اینها جوهرهای مبتنی بر آب هستند که اثرات زیست محیطی کمتری نسبت به جوهرهای شیمیایی خشن دارند. پس از آن، انتقال به پارچه یا پلاستیک انجام می شود و ترکیبی از گرما و فشار با استفاده از پرس حرارتی اعمال خواهد شد. این امر باعث می شود جوهرها از حالت جامد فعلی خود مستقیماً به گاز تبدیل شوند. سپس جوهرها به داخل الیاف ماده نفوذ می کنند و به طور دائم به الیاف می چسبند. نتیجه نهایی نیز چاپی با وضوح بالا با سطح جزئیات بسیار پیچیده است. به بیان بهتر، چاپ سابلیمیشن یک فرآیند دو مرحله ای است و برای خشک شدن مواد چاپ بر روی محصول، به حرارت خارجی مثل دستگاه پرس حرارتی نیاز است که اینکار نسبتاً زمان بر است.
به طور کلی، تکنولوژی چاپ سابلیمیشن برای چاپ هر محصولی که دارای محتوای پلی استر بالایی داشته باشند، مناسب است. یکی دیگر از مزایای این نوع چاپ این است که شما به پارچه محدود نمی شوید. چاپ سابلیمیشن برای محصولات سفت و سخت نیز عالی است: لیوان‌ ها، خودکار ها، ساعت ‌ها، زیورآلات، قوطی ‌ها از جمله مواردی هستند که می توانید با استفاده از چاپ سابلیمیشن، شکل و ظاهری خاص و مدرن برای آنها ایجاد کنید. در واقع، فرآیند چاپ سابلیمیشن کمک میکند تا رنگ‌ های کسل‌کننده‌ ای را که در ابتدا روی کاغذ انتقال چاپ شده بودند را به رنگ ‌های فوق‌العاده زنده تبدیل ‌کند.
به طور کلی، فرآیند تصعید به دو دستگاه نیاز دارد؛ یکی چاپگر و دیگری ماشین حرارتی و این بدان معناست که هزینه تجهیزات و نگهداری دستگاه چاپ سابلیمیشن معمولا بیشتر است.
استفاده از چاپ سابلیمیشن عمدتاً به پارچه های مصنوعی مانند پلی استر و الیاف اکریلیک محدود می شود. همچنین در صورت استفاده از چاپگرهای سابلیمیشن، با پس ‌زمینه تیره‌ تر، درخشندگی، پرداخت و کیفیت چاپ نتایج نا مطلوبی به همراه خواهد داشت. علاوه بر این لازم است بدانید که جوهرهای سابلیمیشن سازگار با محیط زیست نیستند و رنگ مورد استفاده باعث آسیب به محیط می شود.

 

بیشتر بخوانید: نگاهی به دو تکنولوژی چاپ سابلیمیشن و چاپ UV

دستگاه چاپ یو وی و تکنولوژی آن

چاپ یو وی نیز چیزی شبیه سابلیمیشن است زیرا به نوعی یک فناوری جوهرافشان چاپ دیجیتال است. گرافیک‌ ها به روشی مشابه سابلیمیشن بدون محدودیت ‌های رنگی زیاد طراحی می ‌شوند و تطبیق رنگ تقریباً به همان روش سابلیمیشن انجام می ‌شود.
یکی از تفاوت های بزرگ بین چاپ یو وی و سابلیمیشن این است که پس از پرینت گرفتن تصویر و خشک شدن بلافاصله با نور UV-LED، رنگ بر روی محصول خشک می شود و برای اعمال تصویر روی محصول نهایی، مانند فرآیند سابلیمیشن، نیازی به پرس حرارتی نیست. به همین دلیل است که گفته می شود؛ چاپ یووی یک فرآیند تک مرحله ای است و جوهر روی مواد فوراً با دستگاه UV خشک می شود و نیازی به استفاده از گرمای بیشتر وجود نخواهد داشت.
شما می توانید از چاپ یووی تقریباً برای هر سطح و هر ماده ای مثل شیشه، فلز، در، چوب، پارچه و غیره استفاده کنید و می توانید با استفاده از این مدل چاپ، هر نوع طرحی را روی محصولاتی مانند جوایز، دفترچه یادداشت، جاکلیدی، جلد تلفن همراه، درب شیشه ای، شیشه رومیزی و موارد دیگر سفارشی کنید.
به طور کلی، چاپگرهای UV می توانند روی هر زمینه زیرلایه ای با براقیت عالی و پرداخت خوب چاپ کنند. در حقیقت، فناوری UV بهترین روش برای چاپ روی سطوح شفاف است وکیفیت و کارایی چاپگرهای UV برای هر زمینه تیره‌ تری بهتر است.
نکته قابل توجهی که در رابطه با دستگاه چاپ یو وی وجود دارد این است که چاپگرهای دیجیتال UV از نظر کارایی و سرعت از چاپگرهای سابلیمیشن پیشی گرفته و کار را بسیار سریعتر پردازش می کنند.
یکی دیگر از ویژگی های چاپ یو وی است که جوهرهای مورد استفاده در چاپگرهای UV دارای خاصیت ذاتی منحصر به فرد سازگاری با محیط زیست هستند. همچنین، جوهرهای چاپ UV به دلیل ترکیب شیمیایی خاصی که دارند، کیفیت و وضوح خروجی بالاتری تولید می کنند.

 

بیشتر بخوانید: دستگاه چاپ فلت بد چگونه کار می کند؟

 

خلاصه مطلب

ظهور تکنولوژی چاپ UV یک پدیده انقلابی در سفارشی سازی و ایجاد چاپ های منحصر به فرد بر روی انواع سطوح است. از چاپ یووی می توان برای چاپ بر روی طیف گسترده ای از بسترها در هر رنگ، بافت، شکل و اندازه استفاده کرد. سابلیمیشن یک فرآیند چاپ تک لایه است. اما چاپگر UV می تواند چاپ چند لایه را همزمان انجام دهد. همچنین می تواند بر روی اشیاء استوانه ای یا گرد نیز از این چاپ استفاده کرد و در مقایسه با فرآیند سابلیمیشن بسیار سریعتر عمل می کند. تفاوت عمده بین چاپ یو وی و چاپ سابلیمیشن این است که پس از چاپ تصویر، نور UV به سرعت رنگ مورد استفاده برای چاپ را خشک می کند و محصول نهایی را می توان بلافاصله استفاده کرد، در حالی که در سابلیمیشن، فرآیند انتقال تصویر پیچیده و طاقت فرسا است و به یک پرس حرارتی برای خشک شدن جوهرها نیاز است.

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱