تفاوت بین برش سی ان سی و برش لیزری چیست؟

تفاوت بین برش سی ان سی و برش لیزری چیست؟

احتمالاً در مورد برش CNC و دستگاه برش لیزر شنیده اید، درست است؟ به احتمال زیاد شما نیز فکر کرده اید که کدام یک از این دو برای نیازهای برش شما مناسب تر است. اگر به هر یک یا هر دو سوال اشاره کردید، این مقاله را مطالعه کنید.

 

8 تفاوت مهم دستگاه برش سی ان سی و دستگاه برش لیزری

1- روش برش

دستگاه CNC برای انجام برش از تیغه ای با نوک تیز استفاده می کند در حالی که دستگاه برش لیزر از گرمای زیاد برای سوزاندن مواد و جدا کردن اجزای تشکیل دهنده از یکدیگر استفاده می کند.

2- سرعت برش

وقتی همه عوامل در نظر گرفته شوند، لیزر مدت زمان نسبتاً کوتاهی برای برش واقعی نیاز دارد ولی سی ان سی به دلیل نیاز به سوراخ کردن سطوح با استفاده از تیغه های نوک تیز، بطور قابل توجهی ماندگار می شود. این توضیح می دهد که چرا اکثر علاقمندان برش لیزری را به برش CNC ترجیح می دهند.

3- شدت

شدت برش میزان استحکام و کارایی کلی است که مواد برش هنگام سوراخ کردن سطوح از آن خارج می شود. به دلیل استفاده از حرارت بسیار بالا، دستگاه های برش لیزری نسبت به نمونه های سی ان سی خود از شدت بیشتری برخوردار هستند. بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که مواد ضخیم و سنگین را با سهولت مطلق سوراخ کنند.

4- اندازه لکه

اندازه نقطه، عرض فضای موادی است که بریده می شود و ممکن است در هر زمان تحت تأثیر قرار گرفته یا پوشانده شود. در کل دستگاه برش لیزری در مقایسه با دستگاه CNC اندازه نقطه کوچکتری دارد. از این رو به احتمال زیاد نتایج برش عالی و دقیق تری را ارائه می دهد.

5- مواد/کاربرد

با دستگاه برش لیزر، شما به طور کلی می توانید بر روی انواع مواد، فلزی یا غیر فلزی، تأثیر بگذارید. این مواد شامل چرم، منسوجات، اکریلیک، کاغذ و چوب است اما محدود به آن نمی شود. برش CNC از طرف دیگر منحصراً برای مواد چوبی در نظر گرفته شده است. بنابراین، برش های سی ان سی برای مصارف صنعتی که فقط یک ماده در حال پردازش است بیشتر مناسب هستند. برش های لیزری برای شروع یک کار برش لیزری خانگی بسیار مناسب هستند زیرا به شما در انتخاب مواد انعطاف می بخشد.

6- دقت، درستی

پرتوی گرمای زیاد که دستگاه لیزر از آن برای سوراخ کردن اجسام استفاده می کند به طور کلی کوچکتر، باریک تر و بسیار دقیق است. همچنین راحت تر به قسمت برش مورد نظر هدایت می شود. این باعث می شود برش های لیزر دقیق تر باشند و بتوانند نتایج دقیق برش را ارائه دهند.

7- تخصص عملیاتی

برش لیزری به طور کلی پیچیده تر از دستگاه برش سی ان سی است. برای مدیریت آن به درجه عملی بالایی از تخصص نیاز دارید. دستگاه CNC هر چند کمی ساده تر و دستی تر است. نیازی نیست که برای مدیریت آن بسیار با تجربه باشید. با این اوصاف، اکثر برش های لیزری دارای راهنمای کاربر هستند که به راحتی قابل مشاهده هستند و فیلم های زیادی برای کمک به شما در کار با دستگاه وجود دارد.

8- مصرف برق

حتی اگر هر دو ماشین برش برای کار به مقداری برق نیاز داشته باشند، دستگاه لیزر به سطوح بالاتری از انرژی الکتریکی نیاز دارد. البته این امر منجر به افزایش هزینه های خدمات می شود.

سوالات متداول در مورد برش سی ان سی و برش لیزری

* برش لیزری یا CNC کدام بهتر است؟
همه چیز بستگی به نوع برش مورد نظر شما دارد. اگر مواد نازک و سبک هستند به سراغ لیزر بروید. از طرف دیگر وقتی مواد ضخیم تر و قوی تر است، برش CNC به کار می آید. همچنین به خاطر داشته باشید که CNC مواد غیر فلزی را کنترل نمی کند.

* آیا دستگاه سی ن سی همان دستگاه برش لیزری است؟
خیر. دستگاه های برش CNC برای انجام برش به تیغه های نوک تیز و تماس های فیزیکی متکی هستند. از طرف دیگر برش های لیزری برای رسیدن به همان هدف به گرمای زیاد متکی هستند.

* پیامدهای هزینه
هزینه کل خرید، کارکردن و نگهداری دستگاه برش لیزری بیشتر از برش های CNC است. 

* تفاوت بین برش لیزری و حکاکی لیزری چیست؟
دستگاه برش لیزر دو قسمت از یک ماده را با استفاده از گرمای زیاد از لیزر جدا می کند. یک حکاکی با استفاده از گرمای زیاد از یک پرتو لیزر، الگوها، تصاویر و لوگوها را روی سطح یک ماده مشخص چاپ می کند. بنابراین اگرچه نتایج متفاوت است، اما تکنیک تا حدودی مشابه است. در حقیقت، برخی از برش های لیزری همچنین می توانند به عنوان حکاکی لیزری عمل کنند.

* آیا حکاکی لیزری می تواند چوب را برش دهد؟
یک حکاکی لیزری با طراحی خود به منظور برش مواد از چوب یا فلز نیست. دستگاه های حکاکی لیزری به گونه ای طراحی شده اند که طرح ها، تصاویر و سایر الگوها را روی سطوح نقش می بندند.

نتیجه گیری

بنابراین به طور خلاصه، برش های لیزری به دلیل انعطاف پذیری در استفاده از مواد، سرعت و سایر مزایایی که ما شناسایی کرده ایم، کاربردی تر هستند. اگر به دنبال راه اندازی یک کار برش لیزری خانگی هستید،استفاده از دستگاه برش لیزری راهی مناسب است.

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱