آشنایی با انواع جوهر و مرکب چاپ

آشنایی با انواع جوهر و مرکب چاپ

به طور معمول انواع مختلف جوهر متناسب با انواع مختلف مدیا تولید می شود. فرمولاسیون تولید این رنگ ها در جهت بدست آوردن بهترین کیفیت ها طراحی شده اند. اغلب محدودیت های مکانیکی برخی از کیفیت ها را به خطر می اندازد. این امر حتی برای جوهر دستگاه بنر و جوهرهای جوهر افشان های دیجیتال نیز صدق می کند. جایی که دما، سرعت پاشش، اندازه نازل و سایر محدودیت های فیزیکی با تغییر در ویسکوزیته، کشش سطحی و ترکیبات شیمیایی جبران می شود. در همه موارد پیدا کردن جوهری که برای کار با تمام مدیا ها مناسب باشد نقطه نظر بسیاری از تولیدکنندگان بوده است.

 

مرکب (Pigment) چیست؟

بیشتر یک محلول با پایه آب است که دارای ذرات رنگدانه ای نامحلول است و از آنجا که یک رنگدانه به خودی خود قابلیت اتصال ندارد، برای اینکه رنگ ها وارد بافت منسوجات شود به یک ماده چسبنده نیاز است. برای این کار دو روش اصلی وجود دارد که عبارتند از:

- قرار دادن یک چسب بر روی منسوجات قبل یا بعد از چاپ

- یا قرار دادن یک چسب در مواد شیمیایی جوهر

همچنین ترکیبی از هر دو روش به عنوان تلاشی بهینه برای داشتن تثبیت بالاتر بر روی پارچه بهترین گزینه است.

اگرچه اخیرا بسیاری از تأمین کنندگان ادعا کرده اند که در فرمولاسیون مرکب چاپ رنگدانه ای برای چاپ دیجیتال راه حلی دارند اما هیچ یک از این تلاش ها به نتیجه قابل قبول نرسیده است زیرا کیفیت مورد نیاز، به ویژه در طیف رنگی و خاصیت راحت به دست نمی آید. بعلاوه، ذرات رنگدانه با سایز بزرگ تمایل به گرفتگی در هد ها و نازل ها دارند. سنگ زنی رنگدانه ها به ذرات کوچکتر باعث کاهش قدرت رنگ می شود و در نتیجه، به حجم جوهر بیشتری نیاز دارد که به نوبه خود منجر به کاهش سرعت و قیمت های بالاتر در هر متر مربع می شود.


پاشش مستقیم مرکب چاپ

در چاپ سنتی (پلی استر) معمولا از جوهرهایی که مستقیم بر روی سطح پاشیده می شوند (disperse direct ink) استفاده می شود. در چاپ دیجیتال، جوهر چاپ با پاشش مستقیم کمتر رایج است و بیشتر برای مصارف بیرونی outdoor استفاده می شود. تثبیت رنگ ها از طریق گرمای خشک انجام می شود، اما این کار با بخار دادن بیش از حد نیز امکان پذیر است. اگرچه استفاده از اشعه ماورا بنفش نیز کار ساز است و بزرگترین مزیت آن پایداری بیش از حد آن است اما تثبیت باید کاملا در دمای مناسب انجام شود. علاوه بر این نوع جوهر های چاپ مستعد پخش شدگی هستند. با اجرای عملیات چرخه شستشو پس از چاپ و تثبیت رنگ می توان از این امر جلوگیری کرد. اگرچه افرادی که چاپ پارچه را به روش سنتی انجام می دهند با این مسئله تا حد زیادی کنار آمده اند اما افرادی که با چاپ دیجیتال کار می کنند به شدت در این مورد سختگیرانه عمل می کنند و معتقد هستند این کار دست و پا گیر است. علاوه بر این، مشکلات اندازه ذرات در مرکب چاپ مستقیم در هنگام مواجهه با هد های دستگاه چاپگر نیز مشکل ساز است. زیرا جوهر هایی با دانه های درشت در نازل های هد های چاپی گیر کرده و باعث خرابی محصول نهایی می شوند.


تصعید (Sublimation) مرکب چاپ

تصعید رنگ بیشتر در فرآیند انتقال حرارت استفاده می شود، جایی که ابتدا طرح ها روی کاغذ چاپ می شوند و سپس در دمای بالا تحت فشار روی سطح پارچه قرار می گیرند. برخلاف جوهر ها با پاشش مستقیم، این نوع جوهر کمتر در معرض مسائل پخش شدگی است و بنابراین به عنوان یک فرآیند در به عمل آوردن محصول از محبوبیت بیشتری برخوردار است، زیرا به کمک آن می توان چرخه شستشو را حذف کرد و در وقت و انرژی صرفه جویی کرد. همچنین برخلاف جوهر های پاشش مستقیم، ویژگی های مقاومت در برابر نور بسیار پایین تر است. این بدان معنی است که رنگ های چاپ شده تحت تأثیر نور ماورا بنفش بسیار سریعتر محو می شوند.


جوهر اسیدی

فرآیند چاپ با استفاده از جوهر های اسیدی بسیار پیچیده تر از روش های قبل است. تثبیت رنگ ها از طریق بخاردهی در دمای طبیعی انجام می شود و همچنین یک چرخه شستشو برای تثبیت را دنبال می کند. جوهر اسیدی به خودی خود اسیدی نیست اما محیط بخار دهی امکان اتصال شیمیایی رنگ ها را فراهم می کند. جوهر اسید در فرآیندهای سنتی استفاده شده است و جوهر هایی که در چاپ دیجیتال استفاده می شوند نوع تکامل یافته ای از همین جوهر ها تلقی می شوند. یک نکته مهم درباره ی این جوهرها چاپ که در واقع از معایب آن محسوب می شود این است که زمان تثبیت جوهر طولانی مدت است (حدود نیم ساعت) و برای این کار باید از بخارشوی های گران قیمت با حجم بزرگ استفاده کرد. علاوه بر این، از پیش آماده سازی پارچه نیز برای این روش لازم است که مشخصا زمان طولانی تری می گیرد.

 

جوهر چاپ ری اکتیو یا واکنشی (Reactive)

مشابه جوهرهای اسیدی، فرآیند تولید شامل جوهر دستگاه بنر ری اکتیو بر پایه بخار دادن و شستشو است. در اینجا نیز، روند سنتی به یک نوع روند دیجیتالی تبدیل شده است؛ هم برای Acid و هم الزامات کیفیت در فرآیند دیجیتال بیش از حد کافی است. این جوهرها به هیچ عنوان از نظر کیفیت برای جوهرهای مورد استفاده در چاپ دیجیتال قابل جایگزینی نیستند. به علاوه، به آماده سازی پارچه پیش از چاپ نیز احتیاج دارند.

 

مرکب یا جوهر حلال یا سالونت (Solvent) 

فرمولاسیون هایی که به آن ها جوهر حلال گفته می شود با محیطی که رنگ دهنده ها در آن قرار می گیرند مشخص می شود. حلال پس از چاپ بر روی یک لایه، تبخیر می شود و رنگ ها را در سطح بستر باقی می گذارد. بیشترین نگرانی در استفاده از حلال ها، خطرات سلامتی اپراتورهاست زیرا این حلال ها مواد شیمیایی تولید می کنند و استشمام آن ها می تواند خطرناک باشد.

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱