چاه ارت چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

چاه ارت چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد؟

عنوان چاه ارت از سیستم ارت یا سیستم earth گرفته شده است. Earth در اصطلاح لغوی انگلیسی به معنای زمین است و در علم مهندسی earth یعنی اتصال بدنه دستگاه الکتریکی به زمین. پس چاه ارت در واقع سیستمی است که با زمین کار دارد. چاه ارت، چاهی است در ته و عمق زمین برای جلوگیری از برق گرفتگی، وظیفه اصلی چاه ارت این است که جریان های الکتریکی که ممکن است صدمات و خطراتی به دنبال داشته باشد را به زمین منتقل کند. از چاه ارت برای استفاده از دستگاه چاپ بنر، دستگاه برش لیزر، دستگاه پرس حرارتی و ... استفاده می شود. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید، این مقاله را از دست ندهید.

چاه ارت چگونه ایجاد می‌ شود؟

1. چاه ارت در عمق زمین حفر می‌ شود. برای حفر چاه باید شرایط جغرافیایی را بسنجید و در یک عمق مناسب و در یک محیط ایده آل چاه را ایجاد کنید. فضاهایی که از رطوبت بالاتری برخوردار هستند ارجحیت بیشتری برای حفر چاه ارت دارند.
2. یک سیم ارت از جنس مس به یک صفحه اتصال داده می‌ شود. اتصال سیم به صفحه مسی یک عمل بسیار مهم و حیاتی است و نباید این اتصال فقط با بست یا دوختن سیم به صفحه انجام گیرد، حتما باید سیم مسی به صفحه جوش داده شود. جوش برنج یا نقره و برای استحکام بیشتر با استفاده از 2 عدد بست سیم به صفحه بسته شده و محکم گردد.

3. صفحه برای اینکه با زمین اتصال پیدا کند به درون چاه به صورت عمودی انتقال داده می‌ شود.
4. درون چاه را از مواد مخصوص (بنتونیت) پر می‌ کنند. چرا بنتونیت برای پر کردن درون چاه ارت استفاده می‌ شود؟ خاک بنتونیت خواص زیاد دارد از جمله کاهش مقاومت زمین، جذب رطوبت، خاصیت تبادل یونی و پیشگیری از اکسید و خورده شدن صفحه و سیم مسی اشاره کرد.
5. سیم مسی را خارج از چاه ارت نگه میدارند.
6. تابلوی تست باکسی وجود دارد، سیم ارت را به آن متصل می کنند.
7. سیم از طریق این تابلو به تمام دستگاه های برقی و الکترونیکی متصل می‌ شود. به این عملیات سیستم ارت یا چاه ارت گفته می‌ شود.

نحوه کار چاه ارت

درهنگام اتصال سیم های فاز به سیم ارت، فیوز مربوط به آن فاز عمل کرده و جریان قطع می شود. در هنگام اتصال سیم نول به سیم ارت اگر سیستم ارت دارای فیوز محافظ جان باشد، این فیوز نشتی جریان بالاتر از 30 میلی آمپر را قطع می کند و باعث قطع جریان فاز و نول می‌ شود.

چاه ارت در کجاها ایجاد شود بهتر است؟

چاه ارت باید در محلی ایجاد شود که پایین‌ ترین سطح را دارد و احتمال دسترسی به رطوبت در عمق کمتری وجود داشته باشد، برای رسیدن به رطوبت باید زمین را تا عمق 2 الی 6 متری بکنید تا به عمقی از خاک برسید که دارای رطوبت نسبی باشد تا بتواند جریان اضافی را به درستی خنثی و خارج کند. مکان‌ هایی که بیشتر در معرض رطوبت و آب قرار دارند مانند زمین‌ های چمن، باغچه‌ ها و فضاهای سبز، مکان‌ های مناسبی برای حفر چاه ارت هستند.

عمق چاه ارت چه قدر باید باشد؟

عمق چاه حداقل 4 متر تا حداکثر 8 متر و قطر آن حدودا 80 سانتیمتر می تواند باشد. در زمین هایی مانند زمین های کشاورزی و رسی که خاکشان دارای مقاومت مخصوص کمتری هستند عمق مورد نیاز برای حفاری چاه ارت کمتر است. در زمین‌ هایی مانند زمین‌ های شنی و سنگلاخی که خاکشان مقاومت مخصوص بالاتری دارند نیاز به حفر چاه با عمق بیشتر است.
طبق یک قاعده کلی اگر تا عمق 4 متر به رطوبت نرسیدیم و به احتمال زیاد در عمق بیشتر از 6 متر به رطوبت نرسیم دیگر نیازی به حفر چاه بیشتر از عمق 6 متر نیست. عمق 6 متر و قطر 80 سانتی متر مناسبترین گزینه برای حفاری چاه های ارت است.

بیشتر بخوانید: دستگاه برش لیزر غیرفلزات چیست و چه کاربردی دارد؟

هدف از استفاده از چاه ارت چیست؟

هدف از چاه ارت این است که اگر یک زمانی هر کدام از فازهای سیم و نول اگر با بدنه دستگاه اتصالی پیدا کرد یا مدار الکتریسیته دچار نشتی شد، بتوان این نشتی را توسط سیم ارت به زمین انتقال داد تا دستگاه‌ ها دچار برق گرفتگی و خرابی نشوند.
به عبارتی چاه ارت از انسان و دستگاه‌ ها در زمان اتصالی در مدار یا نشت جریان برق محافظت می‌ کند و جریان‌ ها را به زمین منتقل می‌ کند تا به تجهیزات و شما آسیبی نرسد.

 

مزایای چاه ارت

 

مزایای استفاده از ایجاد چاه ارت

• ایجاد شرایط ایده آل و ایمن در کارگاه ها و محیط کار
• جلوگیری از بروز آتش سوزی
• محفاظت از جان اپراتورهای انسانی در برابر نشتی جریان
• ایمن نمودن دستگاه های الکترونیکی و جلوگیری از خراب شدن آنها و سوختگی تجهیزات
• هم پتانسیل شدن سیستم ها با تجهیزات و دستگاه های نصب ‌شده
• جلوگیری از، از دست رفتن اطلاعات (جریان‌ های الکتریکی شدید باعث خرابی هارد دیسک‌ ها و پریدن داده‌ ها و دیتاها می‌ شود).
• حذف ولتاژ اضافی بین مدار و زمین
• جلوگیری از افزایش الکتریسیته ساکن (الکتریسیته ساکن باعث ایجاد جرقه و آسیب ‌دیدگی تجهیزات می‌ شود).
• خنثی کردن ولتاژ تماسی
• خنثی کردن ولتاژ های ناخواسته مانند اثرات رعد و برق و صاعقه و ...
• منحرف کردن امواج فرکانسی و نویزهای مزاحم از گیرنده‌ های رادیویی و سیستم های مخابراتی

روش‌ های اجرای چاه ارت

برای اجرای چاه ارت و سیستم حفاظت از برق گرفتگی دو راه وجود دارد:

روش چاه ارت عمقی: در این روش در عمق زیاد زمین یک چاه تعبیه می‌ شود و بقیه مراحل سیستم ارت طی می‌ شود.

روش چاه ارت سطحی: روش سطحی معمولا برای مناطقی اجرا می‌ شود که عمق کمی وجود دارد و حفاری عمیق ممکن نیست. در این روش چاه ارت در سطح زمین و یا در عمق کمی از زمین ایجاد می‌ شود.

پیاده سازی چاه ارت سطحی در کدام مکان ها امکان‌پذیر است؟

حداقل عمق 80 سانتی متری برای اجرای چاه ارت وجود داشته باشد. مناطقی که ارتفاعی پایین تر از سطح دریا داشته باشد. محیط دارای پستی و بلندی کمی باشد. بین دکل و چاه فاصله زیادی وجود داشته باشد.

چاه ارت در کجاها کاربرد دارد؟

چاه ارت امروزه به شکل گسترده‌ای در بیشتر صنایع و مکان‌ ها مورد استفاده است به طور مثال:

  • در صنایع نفت، پتروشیمی (ماشین‌آلات صنعتی و کارگاهی)
  • صنعت ساختمان‌ سازی و تمامی تابلو برق‌ های صنعتی و ساختمانی
  • مخابرات (دکل‌ های مخابراتی) استفاده می‌ شود.

تست چاه ارت

چاه ارت با توجه به کاربردهایی که دارد و برای ایمنی و محافظت برقرار می‌ شود باید در ایجاد و راه اندازی آن دقت و حساسیت بالایی به خرج داد و یک چاه ارت استاندارد ایجاد کرد وگرنه حوادث و صدمات جبران ناپذیر و خسارات مالی و جان ممکن است پیش بیاید.
بهتر است پس از اینکه سیستم ارت تکمیل شد، افراد و مهندسین متخصص و بازرسان فنی برای بررسی و صحت عملکرد چاه آن را مورد بازرسی و تست قرار دهند.
بازرسان فنی برای تست چاه ارت و اطمینان از صحت عملکرد چاه، چاه ارت را در دو شکل بسته و شکل باز تست می کنند. واحد اندازه‌ گیری چاه ارت (مقاومت چاه) با واحد اهم است. بازرس فنی برای تست چاه ارت از دستگاه ارت تستر استفاده می‌ کند. گفتیم در دو حالت باز و بسته:

  • در حالت بسته استاندارد چاه ارت میزان مقاومت حداکثر 2 اهم است.
  • در حالت باز چاه ارت، استاندارد میزان مقاومت حداکثر 5 اهم است.
  • اگر اعدادی که دستگاه ارت تستر نشان می دهد بیشتر از مقادیر ذکر شده در بالا باشد باید دوباره چاه ارت اصلاح و راه اندازی شود.

سخن آخر

در این مقاله در مورد چاه ارت صحبت کردیم و اطلاعات لازم را در این زمینه در اختیارتان قرار دادیم. اگر سوالی در این زمینه دارید، در قسمت نظرات مطرح کنید. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد محصولات نوین تاک با شماره 02144206363 تماس بگیرید.

مطلب فوق را میتوانید از طریق تلگرام با دوستان و همکاران خود به اشتراک بگذارید

سوال خود را در اين قسمت مطرح كنيد

جهت اطلاع از آخرین اخبار شرکت ، در خبر نامه ما عضو شوید

شماره تماس ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱

مشاوره تلفنی رایگان ۴۴۲۰۶۳۶۳ - ۰۲۱